Λένε ότι τα ακριβά αρώματα μπαίνουν σε μικρά μπουκαλάκια. Κάπως έτσι συνέβη τελικά και με τα luxury ελαιόλαδα που σήμερα έχουν κατακτήσει τα πιο «χλιδάτα» ντελικατέσεν και πολυκαταστήματα, από το Λονδίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη. Τα τελευταία χρόνια τα ελληνικά premium ελαιόλαδα φιγουράρουν ανάμεσα στα καλύτερα, έχοντας μάλιστα κερδίσει σημαντικές διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς. Πρόκειται για προϊόντα πολυτελείας, αφού συνδυάζουν την υψηλή ποιότητα με την τελειότητα στην αισθητική. Είναι extra virgin, ultra unlimited, από σπάνιες ποικιλίες. Ένας πραγματικός «υγρός χρυσός», που σαγηνεύει ακόμα και τον πιο απαιτητικό ουρανίσκο. Πέντε κορυφαίοι Έλληνες προμηθευτές αποκαλύπτουν στο «Κ» το δικό τους success story.
«λ», όπως λάδι
Η γνωστή Food Critic Leslie Brenner των «L.A Times» το χαρακτήρισε «εκπληκτικό», ενώ το περιοδικό «Wallpaper» το αποκάλεσε «κορυφαίων επιδόσεων». Είναι το μοναδικό ελληνικό προϊόν που έχει συμπεριληφθεί σε άρθρο του περιοδικού «Time» μαζί με τρία από τα καλύτερα και ακριβότερα τρόφιμα που υπάρχουν στον κόσμο. Η τιμή του μπουκαλιού (500 ml) είναι 60 ευρώ και του χειροποίητου «λ /lambda/ gift box» 200 ευρώ.
Η εταιρεία Speiron, που παράγει το «λ /lambda/» είναι η πρώτη luxury food εταιρεία στην Ελλάδα και ιδρύθηκε το 2006 από τον επιχειρηματία Γιώργο Κολλιόπουλο. Τον Οκτώβριο του 2010 λάνσαρε το πρώτο προσωποποιημένο ελαιόλαδο στον κόσμο, το «bespoke λ / lambda/ olive oil», που προέρχεται από εκατονταετή ελαιόδεντρα. Το κόστος του είναι 11.000 ευρώ.
Το Μάιο του 2011 η εταιρεία υπέγραψε συμβόλαιο απευθείας προμηθευτή με το πολυκατάστημα Harrods του Λονδίνου. Η εταιρεία εξάγει, ακόμα, σε αυστηρά περιορισμένες ποσότητες στη Ρουμανία, στις ΗΠΑ, στη Βραζιλία, στα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα και στη Σιγκαπούρη. «Τα κλειδιά για την επιτυχία του “λ /lambda/” είναι δύο: η καινοτομία και το branding. Ήταν το πρώτο ελληνικό τρόφιμο που στόχευσε σε υψηλού εισοδηματικού κριτηρίου κοινό παγκοσμίως. Αποτέλεσμα αυτών η σωρεία παγκόσμιων δημοσιευμάτων και η τοποθέτησή του σε υψηλού κύρους πολυκαταστήματα, όπως το Harrods ή το Jones TheGrocer. Εύχομαι το παράδειγμα της υψηλής προστιθέμενης αξίας και του στοχευμένου κοινού να ακολουθήσουν κι άλλα ελληνικά τρόφιμα», δηλώνει στο «Κ» ο δημιουργός του «λ», Γιώργος Κολλιόπουλος.
Νούμερο «one»
Η Terra Aegea δημιουργήθηκε το 2012 από τρεις φίλους, τον Γιώργο, τον Αλέξανδρο και τον Στέργιο. Βασική επιδίωξη του εγχειρήματος αυτού ήταν ο επαναπροσδιορισμός και η τοποθέτηση του κρητικού ελαιολάδου στις gourmet αγορές σε όλο τον κόσμο, προσδοκώντας να μετατρέψουν το πάθος τους σε εμπειρία για τον καταναλωτή. «Πιάσαμε λευκό χαρτί, οι σκέψεις έγιναν σχήματα, τα αρώματα και οι γεύσεις έγιναν χρώματα. Αυτό είναι το “one”», περιγράφει ο Αλέξανδρος Αλεξίδης. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα το «one» κέρδισε αρκετές αγορές του εξωτερικού (Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία, Νορβηγία, Γερμανία και Κίνα) και τον περασμένο Ιούλιο η βρετανική εφημερίδα «The Independent» το κατέταξε στη δεύτερη θέση ανάμεσα στα καλύτερα ελαιόλαδα στον κόσμο, χαρακτηρίζοντάς το ως τη «σαμπάνια των ελαιολάδων». Το κρητικό premium λάδι παράγεται με παραδοσιακές μεθόδους και έχει εξαιρετικά ισορροπημένη μεσογειακή γεύση. Ένας επιπλέον λόγος που το συγκεκριμένο ελαιόλαδο έχει γοητεύσει τις ξένες αγορές είναι, ασφαλώς, η εκλεπτυσμένη παρουσίασή του.
Δεν δίστασαν
«Το γεγονος οτι η χώρα μας βρίσκεται σε οικονομική κρίση και κάθε επιχειρηματική προσπάθεια ίσως κρίνεται επισφαλής δεν μας σταμάτησε από το να ιδρύσουμε πέρυσι τη Merblong Ltd, με βασικό γνώμονα την ανάδειξη ποιοτικών ελληνικών προϊόντων στη διεθνή αγορά», λέει η Μαρία Μπρέμπου, μια εκ των τριών συνιδρυτών της εταιρείας. Το «70 EVDOMINDA Extra Virgin Olive Oil» αποτελεί το πρώτο project της εταιρείας. «Το λάδι “70 EVDOMINDA” ενσαρκώνει την πεποίθηση των ιδρυτών της εταιρείας ότι η συσκευασία και η καλαίσθητη παρουσίαση ενός προϊόντος οφείλουν να βρίσκονται σε απόλυτη αναλογία με την πάντα υψηλή ποιότητα του περιεχομένου», συνεχίζει.
Η εταιρεία αυτήν τη στιγμή εξάγει σε περισσότερες από δέκα χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Αυστραλίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις και με την Κίνα. Αναμένεται, δε, να αποσβέσει το αρχικό της κεφάλαιο σε περίοδο μικρότερη της πενταετίας, που αρχικά είχε υπολογιστεί.
«Δοκίμασε» την επιτυχία
Ο Χρήστος Τσιναρόγλου δεν είναι παραγωγός ελαιολάδου. Το γνωρίζει, όμως, πολύ καλά από σεμινάρια γευσιγνωσίας, καθώς επίσης από το εμπόριο και την εξαγωγή του σε κυρίως χύμα μορφή. Το «Φ» ξεκίνησε το 2008, όταν ο ίδιος δοκίμασε ένα υπέροχο πελοποννησιακό ελαιόλαδο κορωνέικης ποικιλίας σε ένα σεμινάριο γευσιγνωσίας ελαιολάδου. «Ο παραγωγός του μου το έδωσε να το δοκιμάσω σε ένα πλαστικό μπουκάλι νερού! Φανταστείτε ένα υπέροχο άρωμα σε ένα φθηνό πλαστικό μπουκάλι ή ένα ακριβό κόσμημα σε μια πλαστική σακούλα. Τότε κατάλαβα ότι τα άριστα ποιοτικά προϊόντα θα πρέπει να έχουν και άριστη συσκευασία. Σε αυτό το σημείο δεν έκανα καμία υποχώρηση», λέει ο Χρήστος Τσινάρογλου. Αυτήν τη στιγμή το «Φ» πωλείται σε gourmet και deli καταστήματα σε Ηνωμένες Πολιτείες, Αυστραλία, Καναδά, Ρουμανία, Ουγγαρία, Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο. Στα μελλοντικά σχέδια ανήκουν οι νέες αγορές της Βραζιλίας και της Ινδίας. Το «Φ» θα μικρύνει σε ποσότητα και θα διατίθεται και σε 250 ml στο ίδιο σχήμα μπουκαλιού όπως των 500 ml για αγορές όπως η Ιαπωνία.
Μόνο η αφρόκρεμα
Η Αναστασία Αστυπαλιώτου συνδύασε την εμπειρία της στο marketing με τις αγροτικές γνώσεις που είχε ο σύζυγός της. Τον Οκτώβριο του 2012 έφτιαξαν την επιχείρηση «Stories of Greek Origins», με σκοπό, όπως λένε, να προωθήσουν την αφρόκρεμα των ελληνικών προϊόντων. Και το πέτυχαν. Το λάδι τους, το οποίο προέρχεται από το πιο απομακρυσμένο χωριό της Σητείας, τη Δάφνη, αποτελεί πλέον τη ναυαρχίδα των προϊόντων της εταιρείας. Διατίθεται ήδη σε κορυφαία deli της Νέας Υόρκης, αλλά και στην αλυσίδα σούπερ-μάρκετ Central Market στο Τέξας προς περίπου 35 δολάρια, ενώ πρόσφατα μπήκε στην αγορά του Βελγίου και της Γαλλίας. Έχει διακριθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς ποιότητας ελαιολάδου, όπως στο Terraolivo 2013 στο Ισραήλ με Grand Prestige Gold ως ένα από τα καλύτερα ελαιόλαδα στον κόσμο, αλλά και με το Special Best of Country Award. «Φαίνεται πως υπάρχει μια στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως όλες οι προσπάθειες θα πετύχουν. Οι συμφωνίες είναι δύσκολες και οι περισσότεροι κινούνται ατομικά, αφού δεν υπάρχει στήριξη από το κράτος», σημειώνει, πάντως, η Αναστασία Αστυπαλιώτου.
*Αναδημοσίευση από το "ΚΕΦΑΛΑΙΟ" της 21ης Δεκεμβρίου, CAPITAL.GR