«Η δια βίου εκπαίδευση από το ΠΘ διευρύνει τη διασύνδεση του
Πανεπιστημίου με τον παραγωγικό τομέα, παρέχοντας την εμπειρία και τεχνογνωσία
του για την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης, την προώθηση της καινοτομίας,
την αύξηση της επαγγελματικής κινητικότητας και τη μείωση της ανεργίας στην
ευρύτερη περιοχή της επιρροής του…»
Aπό τον Χρήστο ΜπεχλιβάνοΦωτ. Γιώργος Μποντικούλης
Στις προκλήσεις για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στη σύγχρονη εποχή μας εστιάζει ο Αναπληρωτής Πρύτανης Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων, Εξωστρέφειας, Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Δ. Κουρέτας στη συνέντευξη που παραχωρεί στη larissanet.gr. Ο κ. Κουρέτας ανέλαβε πριν από πέντε μήνες το κομμάτι της καινοτομίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ ως περιφερειακός σύμβουλος είναι και πρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου καινοτομίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.
«Η Ελλάδα δεν περιμένει από τα Πανεπιστήμια να εκπαιδεύουν φοιτητές και να δημιουργούν νέες γνώσεις μέσω της έρευνας. Περιμένει πολλά περισσότερα» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Κουρέτας και μας εξηγεί πως θα αναδείξουμε την άλλη Ελλάδα, που επιχειρεί, καινοτομεί, εξάγει και φυσικά δημιουργεί πλούτο.
Ως μία εκ των προτεραιοτήτων ο Αναπληρωτής Πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας επισημαίνει ότι «θα πρέπει να είναι η ανάληψη ενεργητικών πρωτοβουλιών προώθησης της τεχνογνωσίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας προς όφελος της περιφερειακής ανάπτυξης στη Θεσσαλία και προς όφελος της εθνικής οικονομίας».
Ο κ. Κουρέτας θέτει στην πρώτη γραμμή τις δράσεις εξωστρέφειας και κινητικότητας με βασική την πραγματοποίηση του «Πανοράματος Επιχειρηματικότητας και Σταδιοδρομίας» που θα διεξάγεται κάθε φθινόπωρο και θα απευθύνεται σε νέους και νέες φοιτητές ή πτυχιούχους του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
«Φέτος φιλοδοξούμε να προβάλουμε ό,τι πιο επίκαιρο, καινοτόμο και επιτυχημένο υπάρχει αυτή τη στιγμή στη χώρα μας ανά κλάδο και να αναδείξουμε νέους, πολλά υποσχόμενους χώρους για επιχειρηματικότητα & σταδιοδρομία που δεν είναι ευρέως γνωστοί»
Κύριε Κουρέτα ποιά είναι η αποστολή του Πανεπιστημίου σε σχέση με τα καθήκοντα του Αντιπρύτανη Καινοτομίας και Εξωστρέφειας;Ο ρόλος των Πανεπιστημίων έχει αλλάξει δραματικά σε παγκόσμια κλίμακα κατά την τελευταία εικοσαετία και στην αποστολή τους προστέθηκε, πέρα από την έρευνα και τη διδασκαλία, η διάσταση της τοπικής—σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο—οικονομικής ανάπτυξης μέσω κατάλληλων μηχανισμών. Η συμβολή των Πανεπιστημίων στην ανάπτυξη ιδιαίτερα επιτυχημένων συστάδων οικονομικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με μεγάλες επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα (focal firms) έχει αποδειχθεί. Πολύ πρόσφατα θεσμοθετήθηκε η συγκεκριμένη προοπτική της αποστολής των ελληνικών ακαδημαϊκών ιδρυμάτων.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν.4009/2011 όπως ισχύει, η αποστολή του Πανεπιστημίου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τα παρακάτω:
- «να προσφέρουν ανώτατη εκπαίδευση και να συμβάλουν στη δια βίου μάθηση με σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, περιλαμβανομένης και της διδασκαλίας από απόσταση, με βάση την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα στο ανώτερο επίπεδο ποιότητας κατά τα διεθνώς αναγνωρισμένα κριτήρια,
- να αναπτύσσουν την κριτική ικανότητα και τις δεξιότητες των φοιτητών, να μεριμνούν για την επαγγελματική ένταξη των αποφοίτων και να διαμορφώνουν τις απαραίτητες συνθήκες για την ανάδειξη νέων ερευνητών,
- να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επαγγελματικών πεδίων, καθώς και στις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας, και να προωθούν τη διάχυση της γνώσης, την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας και την καινοτομία, με προσήλωση στις αρχές της επιστημονικής δεοντολογίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής,
- να προωθούν τη συνεργασία με άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα και ερευνητικούς φορείς στην ημεδαπή και την αλλοδαπή, την αποτελεσματική κινητικότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού, των φοιτητών και των αποφοίτων τους, συμβάλλοντας στην οικοδόμηση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.
Για την εκπλήρωση της αποστολής τους, τα ιδρύματα οργανώνονται και λειτουργούν με κανόνες και πρακτικές που διασφαλίζουν την τήρηση και προάσπιση ιδίως των αρχών:
- της ελευθερίας στην έρευνα και τη διδασκαλία,
- της ερευνητικής και επιστημονικής δεοντολογίας,
- της ποιότητας της εκπαίδευσης και των υπηρεσιών τους,
- της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας στη διαχείριση του προσωπικού, των πόρων και των υποδομών τους,
- της διαφάνειας του συνόλου των δραστηριοτήτων τους,
- της αμεροληψίας κατά την άσκηση του έργου τους και τη λήψη αποφάσεων».
Τι περιμένει η Ελλάδα από τα Πανεπιστήμια στην εποχή μας;
Από τα παραπάνω είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα δεν περιμένει από τα Πανεπιστήμια να εκπαιδεύουν φοιτητές και να δημιουργούν νέες γνώσεις μέσω της έρευνας. Περιμένει πολλά περισσότερα, όπως:
— Την ενεργητική συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη με συνδυασμό προσεγγίσεων, όπως τη δια βίου μάθηση, την ένταξη των αποφοίτων στην αγορά εργασίας, την υποστήριξη των αναπτυξιακών αναγκών της χώρας αλλά και της γεωγραφικής περιφέρειας που φιλοξενεί το Πανεπιστήμιο, τη διάχυση της νέας γνώσης, την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας και την καινοτομία.
— Την ενεργητική αναζήτηση εμπειριών και γνώσεων από το προσωπικό (μέλη ΔΕΠ, ερευνητές, μεταπτυχιακοί φοιτητές) των Πανεπιστημίων προς όφελος της αποστολής του μέσω συνεργασιών και κινητικότητας.
— Συστηματικότητα, αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα στον τρόπο που εκπαιδεύουμε τους φοιτητές μας, στον τρόπο που λειτουργούμε και στον τρόπο που παρέχουμε τις υπηρεσίες μας.
— Διαφάνεια και λογοδοσία για τις δραστηριότητες και τα επιτεύγματά μας σε σχέση με τους πόρους που αξιοποιήσαμε για να πετύχουμε.
Mπορεί να τα επιτύχει όλα αυτά και πως;
Mε τη Μεταφορά Τεχνολογίας, τη Διά βίου Εκπαίδευση και την εξωστρέφεια – κινητικότητα.
Πως μπορεί να κινηθεί το Πανεπιστήμιο στη μεταφορά Τεχνολογίας;
Η ροή μεταφοράς γνώσης από τα ακαδημαϊκά ιδρύματα προς τους λοιπούς συντελεστές ενός συστήματος καινοτομίας επιτυγχάνεται μέσω συγκεκριμένων καναλιών:
- Απασχόληση καταρτισμένων αποφοίτων σε επιχειρήσεις και οργανισμούς
- Διπλώματα ευρεσιτεχνίας
- Συμβάσεις εκχώρησης
- (Συγ)χρηματοδοτούμενη και συνεργατική έρευνα
- Παροχή Υπηρεσιών
- Συνέδρια
- Δημοσιεύσεις
- Δικτύωση
- Πρακτική άσκηση φοιτητών
- Δια βίου μάθηση
- Κοινή χρήση ερευνητικών υποδομών
- Επιχειρήσεις-τεχνοβλαστοί (spin-offs)
Τα αποτελέσματα της παραπάνω μεταφοράς γνώσης είναι σημαντικά τόσο για την οικονομία στο σύνολό της, όσο και για τα ίδια τα ιδρύματα. Οι απόφοιτοι του ΜΙΤ στις ΗΠΑ έχουν δημιουργήσει 4.000 εταιρείες σ” όλο τον κόσμο με συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα $256 δισ. Η αμερικάνική Association of University Technology Managers αναφέρει ότι κατά το οικονομικό έτος 2010 η δραστηριότητα μεταφοράς τεχνολογίας των πανεπιστημίων στις ΗΠΑ οδήγησε στην εμφάνιση 658 νέων προϊόντων, στην ίδρυση 596 νέων επιχειρήσεων έντασης γνώσης εκ των οποίων οι 435 είχαν έδρα κοντά στο Πανεπιστήμιο απ” όπου προήρθε η γνώση, σε κύκλο εργασιών ύψους $2.3 δισ. από συμβάσεις εκχώρησης, στην υποβολή 12.109 αιτήσεων για διπλώματα ευρεσιτεχνίας και στην απόκτηση 3.417 πατεντών.
Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν το ρόλο των δημόσιων φορέων Ε&ΤΑ ως «μηχανών ανάπτυξης» σε παγκόσμια κλίμακα και αναδεικνύουν το δυναμικό των ελληνικών δημόσιων φορέων Ε&ΤΑ: στην Ελλάδα, με σημαντικά—και διαχρονικά—χαμηλό επίπεδο δαπανών έρευνας και ανάπτυξης σε σχέση με το ΑΕΠ της τάξης του 0,6%, οι δημόσιοι φορείς Ε&ΤΑ συνεισφέρουν το 80% της ερευνητικής προσπάθειας και συνεπώς αποτελούν τον εν δυνάμει βασικό μοχλό της καινοτομικής προσπάθειας στη χώρα μας.
Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να γεφυρωθεί το χάσμα συστηματικότητας στη διαχείριση της γνώσης και των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας των δημόσιων φορέων Ε&ΤΑ που έχει παρατηρηθεί πανευρωπαϊκά, χαρακτηριζόμενο ως το «Ευρωπαϊκό Παράδοξο», δηλαδή, τις ιδιαίτερα χαμηλότερες επιδόσεις των ευρωπαϊκών φορέων Ε&ΤΑ σε θέματα μεταφοράς τεχνολογίας σε σχέση με τις ομότιμες οντότητες στις ΗΠΑ, για ίδιο επίπεδο ποσότητας και ποιότητας ερευνητικής παραγωγής.
Η πρώτη μας προτεραιότητα πρέπει να είναι η συστηματικότητα στον τρόπο που δουλεύουμε. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι:
Πρώτον πρέπει να συμφωνήσουμε και να υιοθετήσουμε θεσμικά, στο πλαίσιο της ανάπτυξης του νέου Οργανισμού και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Πανεπιστημίου, ένα σύνολο κανόνων που θα ορίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, ως προς τις διάφορες εκφάνσεις μεταφοράς γνώσης, τόσο των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας (μέλη ΔΕΠ, ερευνητές, φοιτητές, λοιπό προσωπικό) όσο και του Πανεπιστημίου.
Δεύτερον πρέπει να τυποποιήσουμε τις διαδικασίες που υλοποιούν τους παραπάνω κανόνες, να τις μετράμε συστηματικά, να τις διαχειριζόμαστε και να δημοσιεύουμε σε ετήσια βάση τις εισροές, τις εκροές και τα αποτελέσματά τους. Μ’ αυτό τον τρόπο δημιουργούνται οι βάσεις για την περιοδική αναθεώρηση τόσο των διαδικασιών όσο και των κανόνων που αυτές υπηρετούν.
Έχοντας επιτύχει την επιτυχή εσωτερική οργάνωση του Πανεπιστημίου με τα παραπάνω, θα πρέπει ν’ ασχοληθούμε συστηματικά με την αξιοποίηση της γνώσης προς όφελος του Πανεπιστημίου, της Περιφέρειας Θεσσαλίας όπου λειτουργούμε και της Ελλάδας.
Η δεύτερη προτεραιότητά μας θα πρέπει να είναι η ανάληψη ενεργητικών πρωτοβουλιών προώθησης της τεχνογνωσίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας προς όφελος της περιφερειακής ανάπτυξης στη Θεσσαλία και προς όφελος της εθνικής οικονομίας. Συγκεκριμένα:
Οι πρωτοβουλίες μας χωρίς γεωγραφικό περιορισμό θα πρέπει να αφορούν την ενεργητική αναζήτηση ευκαιριών για την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας, της εμπειρίας και των υποδομών μας, κυρίως μέσω των ακόλουθων καναλιών:
- Διπλώματα ευρεσιτεχνίας και συμβάσεις εκχώρησης.
- (Συγ)χρηματοδοτούμενη και συνεργατική έρευνα.
- Παροχή Υπηρεσιών.
- Κοινή χρήση ερευνητικών υποδομών
- Ίδρυση τεχνοβλαστών (spin-offs)
Για να πετύχουμε τα παραπάνω, θα πρέπει να δίνουμε σε κάθε ενδιαφερόμενο την ευκαιρία να γνωρίζει σε ποιά επιστημονικά πεδία είμαστε καλοί στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τι ειδικές γνώσεις διαθέτουμε, ποιοί είναι οι ανθρώπινοι πόροι μας και ποιός είναι ο ειδικός εξοπλισμός και οι υποδομές που μπορούμε να διαθέσουμε, και τέλος ποιά είναι τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας του Πανεπιστημίου που είναι διαθέσιμα προς εμπορική αξιοποίηση. Προφανώς, θα πρέπει όλα αυτά να αποτυπώσουμε και να τα κοστολογήσουμε.
Οι πρωτοβουλίες μας όσον αφορά ειδικά την Περιφέρεια Θεσσαλίας θα πρέπει ν’ αφορούν, πλέον των παραπάνω, και τα ακόλουθα:
-Λειτουργία, με πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου, δομής think tank για την περιφερειακή ανάπτυξη στη Θεσσαλία που να υποστηρίζει τις περιφερειακές δομές προς την κατεύθυνση της λήψης αποφάσεων με βάση κατάλληλα επεξεργασμένα δεδομένα και επιστημονική κάλυψη. Πέρα όλων των άλλων, η δομή αυτή θα πρέπει να έχει πρωτεύοντα λόγο στη διαμόρφωση της περιφερειακής στρατηγικής για την έρευνα και τεχνολογία στη Θεσσαλία.
- Συστηματική στήριξη των επιχειρήσεων της Θεσσαλίας σε κλαδικό επίπεδο προς κάλυψη των κενών σε γνώσεις και δεξιότητες έτσι ώστε να γίνουν ανταγωνιστικές σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
- Υποστήριξη των προσπαθειών για ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων στη Θεσσαλία μέσω του Ινστιτούτου Δια Βίου Εκπαίδευσης του ΠΘ, ένα θέμα που θα αναλύσω αμέσως μετά.
Για να είμαστε χρήσιμοι στη Θεσσαλία, ο σχεδιασμός των παραπάνω δραστηριοτήτων μας θα πρέπει ν’ ακολουθήσουν μία διαδικασία ενδελεχούς ανάλυσης των αναγκών του περιφερειακού ιστού.
Όσον αφορά τη Διά Βίου Εκπαίδευση;
Η έννοια που κυριαρχεί τη στιγμή αυτή στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αυτή της «δια βίου μάθησης». Ο όρος αυτός δεν χρησιμοποιείται ακόμα ευρέως στην ελληνική πραγματικότητα, όπου διατηρείται ο όχι απόλυτα ισοδύναμος όρος της «δια βίου εκπαίδευσης». Η διαφορά ανάμεσα στις έννοιες των δύο παραπάνω όρων υπογραμμίζει την επέκταση του δεύτερου, ο οποίος αποτελεί σημαντικό στόχο της Ευρωπαϊκής πολιτικής σχετικά με τον σχεδιασμό και τη διαμόρφωση ενός όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένου πλαισίου στο οποίο συναρθρώνονται κάθε είδους μαθησιακές δραστηριότητες – και όχι μόνο αυτές που εντάσσονται στην παρεχόμενη με οργανωμένο τρόπο μάθηση, δηλαδή στην εκπαίδευση. Όλοι οι σχετικοί δείκτες κατατάσσουν την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη των 27.
Με τη λειτουργία του ΙΔΒΕ το ΠΘ αναγνωρίζει την ευθύνη του σε σχέση με την αναβάθμιση του γενικού εκπαιδευτικού επιπέδου, την ανάδειξη του πολιτισμού και την εν γένει ενίσχυση της Ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Μέσω της ανάπτυξης και λειτουργίας δομών δια βίου εκπαίδευσης, το ΠΘ επεκτείνει την κύρια εκπαιδευτική του δραστηριότητα (προγράμματα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών) με στόχο μια ολοκληρωμένη προσφορά γνώσεων και δεξιοτήτων στην κοινωνία. Η δια βίου εκπαίδευση εφαρμόζεται από το ΙΔΒΕ του ΠΘ σε πλήρη εναρμόνιση με τους σκοπούς, τις αρχές και τους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία του πανεπιστημίου.
Το Πανεπιστήμιο, ως ο πλέον αρμόδιος και ικανός φορέας παροχής δια βίου εκπαίδευσης σε αποφοίτους ανώτατης εκπαίδευσης, υλοποιεί μέσω του ΙΔΒΕ διάφορες εκπαιδευτικές και αναπτυξιακές δράσεις υψηλού επιπέδου. Η πανεπιστημιακή δια βίου εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από τη στενή της σχέση με την έρευνα, που υλοποιείται με τη διάδοση νέων γνώσεων και τη χρήση επιστημονικών μεθόδων. Η δια βίου εκπαίδευση, ως μορφή μη τυπικής εκπαίδευσης, δεν συνδέεται με ακαδημαϊκούς τίτλους, όμως η παροχή της από το πανεπιστήμιο προσφέρει τη δυνατότητα μιας ωφέλιμης αλληλεπίδρασης με τα προγράμματα της τυπικής εκπαίδευσης (προπτυχιακά και μεταπτυχιακά).
Η δια βίου εκπαίδευση, ως λειτουργία του πανεπιστημίου, συνδέει με ακόμα πιο στενούς δεσμούς το ίδρυμα με το περιβάλλον του και ενισχύει περισσότερο το κύρος και την αξία του. Πέρα από την γενικότερη προσφορά της στην κοινωνία και την οικονομία, η δια βίου εκπαίδευση από το ΠΘ διευρύνει τη διασύνδεσή του πανεπιστημίου με τον παραγωγικό τομέα, παρέχοντας την εμπειρία και τεχνογνωσία του για την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης, την προώθηση της καινοτομίας, την αύξηση της επαγγελματικής κινητικότητας και τη μείωση της ανεργίας στην ευρύτερη περιοχή της επιρροής του και ειδικότερα στον Βορειοελλαδικό χώρο. Η δια βίου εκπαίδευση από το ΠΘ αποτελεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα ανοιχτό σε όλους τους πολίτες-επιστήμονες, συμπληρώνοντας με τον τρόπο αυτό το σύστημα της τυπικής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και συμβάλλοντας στις παγκόσμια αναγνωρισμένες αρχές της δια βίου μάθησης.
«Προώθηση της τεχνογνωσίας
του Πανεπιστημίου προς όφελος
της περιφερειακής ανάπτυξης
στη στη Θεσσαλία»
Ποιοι είναι οι στόχοι του Ινστιτούτου Δια Βίου Εκπαίδευσης (ΙΔΒΕ) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας;Το ΙΔΒΕ του ΠΘ δεν στοχεύει μόνο στην παροχή προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης αλλά σε μια ολοκληρωμένη δραστηριότητα με επίκεντρο τη συγκεκριμένη μορφή μη τυπικής εκπαίδευσης. Με τον τρόπο αυτό το ΠΘ αποσκοπεί στο να καταστεί ένας διακεκριμένος φορέας ανάπτυξης και παραγωγής υπηρεσιών δια βίου εκπαίδευσης σε εθνικό επίπεδο, βασικός συντελεστής της ενίσχυσης της περιφερειακής ανάπτυξης και ενεργός εταίρος σε διεθνείς δράσεις στον ευρύτερο χώρο της δια βίου εκπαίδευσης. Οι κύριοι θεματικοί άξονες λειτουργίας του ΙΔΒΕ περιλαμβάνουν:
- το σχεδιασμό και την παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων
- την ανάπτυξη δράσεων για την εν γένει προώθηση της δια βίου εκπαίδευσης
- την ενεργό συμμετοχή σε εθνικές και διεθνείς συνεργασίες
- την προώθηση της έρευνας στον χώρο της δια βίου εκπαίδευσης
Η εφαρμογή της δια βίου εκπαίδευσης από το πανεπιστήμιο νοείται αποκλειστικά ως πρόσθετη προσφορά του στην κοινωνία. Κατά συνέπεια, η λειτουργία του ΙΔΒΕ του ΠΘ εναρμονίζεται απολύτως με τις βασικές αρχές που διέπουν τις κύριες λειτουργίες του ιδρύματος. Ως πρόσθετη δραστηριότητα, η δια βίου εκπαίδευση αποτελεί προέκταση των λοιπών ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων του πανεπιστημίου, τα όργανα της κεντρικής διοίκησης του οποίου ελέγχουν και ταυτόχρονα εγγυώνται την ποιοτική απόδοση αλλά και τον σκοπό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που προσφέρονται. Ακόμη, μέσω του ΙΔΒΕ, το πανεπιστήμιο αξιοποιεί και ενσωματώνει αδιακρίτως όλες τις δυνάμεις του – υποδομές και προσωπικό – και συνεισφέρει ουσιαστικά και σημαντικά, σύμφωνα με τον δημόσιο χαρακτήρα του, στη δια βίου εκπαίδευση, που είναι απαραίτητη για την ελληνική κοινωνία, καθώς συνδέεται άμεσα με την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας.
ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Κύριε Κουρέτα πολλές προσδοκίες καλλιεργούνται μέσω της εξωστρέφειας και της κινητικότητας. Ποιο το σχέδιο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για εξωστρέφεια και κινητικότητα;
Κάθε φθινόπωρο θα γίνεται το Πανόραμα Επιχειρηματικότητας και Σταδιοδρομίας. Θέλουμε να είναι το μεγαλύτερο πολυσυνέδριο σε θέματα επιχειρηματικότητας των νέων και επαγγελματικού προσανατολισμού.
Θα απευθύνεται σε νέους και νέες φοιτητές ή πτυχιούχους του πανεπιστημίου μας, αλλά όχι αποκλειστικά, 18-35 ετών. Θα πραγματοποιείται με τη συμμετοχή πάνω από 30 διακεκριμένων εισηγητών και τη στήριξη των πλέον αξιόλογων επιχειρήσεων.
Ο βασικός στόχος του Πανοράματος θα είναι να ενημερώνουμε τους νέους μας, μέσα από εισηγήσεις, σχετικά με τις επαγγελματικές επιλογές και προοπτικές που προσφέρουν κλάδοι/τομείς της οικονομίας προκειμένου να επιλέξουν τη βέλτιστη πορεία είτε ως στελέχη επιχειρήσεων είτε ως επιχειρηματίες
Φέτος ειδικά, με την πρωτόγνωρη και βαθύτατη κρίση που βιώνουμε, οι νέοι μας, απογοητευμένοι με την κατάσταση και απαισιόδοξοι για το μέλλον τους, έχουν έναν ακόμα λόγο για να ζητούν ενημέρωση και καθοδήγηση. Όλοι μας οφείλουμε να τους δώσουμε ελπίδα και προοπτική και ο τρόπος για να το πετύχουμε είναι να αναδείξουμε την άλλη Ελλάδα, την Ελλάδα που σε πείσμα των καιρών επιχειρεί, καινοτομεί, εξάγει και δημιουργεί πλούτο, μετατρέποντας την κρίση σε ευκαιρία.
Έτσι, φέτος φιλοδοξούμε να προβάλουμε ό,τι πιο επίκαιρο, καινοτόμο και επιτυχημένο υπάρχει αυτή τη στιγμή στην χώρα μας ανά κλάδο και να αναδείξουμε νέους, πολλά υποσχόμενους χώρους για επιχειρηματικότητα και σταδιοδρομία που δεν είναι ευρέως γνωστοί.
Και οι άλλες δράσεις για εξωστρέφεια και κινητικότητα;
Young Erasmus for Entrepreneur: Επικοινωνία του προγράμματος στη Θεσσαλία και συγκεκριμένα ενεργοποίηση του στις σχολές ενδιαφέροντος.
Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας σε συνεργασία με την ΕΣΥΝΕ Θεσσαλίας και Ακαδημία επιχειρηματικότητας. Στόχος η επιλογή πέντε τουλάχιστον τελειόφοιτων από σχολές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για το Γραφείο Προγραμμάτων Ε.Ε.
Δημιουργία Βάσης Δεδομένων των μελών ΔΕΠ: Να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων με το ερευνητικό έργο των μελών ΔΕΠ. Αυτή η δράση μπορεί να συνδυαστεί με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Γραφείο Προγραμμάτων Ε.Ε.: Αναγκαία η αύξηση χρηματοδοτήσεων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Κατόπιν έρευνας η δημιουργία γραφείου στις Βρυξέλες είναι ιδιαίτερα υψηλού κόστους. Η ανάγκη για εξερεύνηση νέων πηγών χρηματοδότησης και εκμετάλλευσης ευρωπαϊκών προγραμμάτων για δράσεις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας μπορεί να καλυφτεί με την συνεργασία με εξειδικευμένη εταιρία ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Στόχος μας η συμμετοχή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε ήδη υπάρχοντα προγράμματα και η διερεύνηση για δημιουργία νέων.
Διασύνδεση των επιχειρήσεων της Θεσσαλίας με το Πανεπιστήμιο: Δικτύωση μεταξύ των επιχειρήσεων της Θεσσαλίας σε πρώτη φάση και στη συνέχεια της Ελλάδος με το πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με το σκοπό την διάχυση των αποτελεσμάτων της έρευνας.
Δημιουργία παραρτημάτων ΜΟΚΕ: Στις υπόλοιπες πόλεις της Θεσσαλίας πλην του Βόλου
Δημιουργία κύκλων μαθημάτων για την επιχειρηματικότητα: Μπορούν να εμπλουτιστούν τα μαθήματα που ήδη υπάρχουν και να αναβαθμιστούν με την πρόσκληση διακεκριμένων ομιλητών καθηγητών και έμπειρων επιχειρηματιών.
-Δημιουργία Webinars για την επιχειρηματικότητα σε συνεργασία με την ακαδημία επιχειρηματικότητας.
-Δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας τηλεκατάρτισης
- Δημιουργία ηλεκτρονικού περιοδικού και εντύπου
- S/M για τα μέλη του Πανεπιστημίου (καθηγητές, φοιτητές)
- Δημιουργία egg. Σύμπραξη κάθε τμήματος του πανεπιστημίου με συγκεκριμένο αριθμών επιχειρήσεων του τομέα με ταυτόχρονη συμμετοχή τραπεζικού ομίλου.
- Δημιουργία επενδυτικού Fund του Πανεπιστημίου
larissanet.gr
«Η δια βίου εκπαίδευση από το ΠΘ διευρύνει τη διασύνδεση του Πανεπιστημίου με τον παραγωγικό τομέα, παρέχοντας την εμπειρία και τεχνογνωσία του για την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης, την προώθηση της καινοτομίας, την αύξηση της επαγγελματικής κινητικότητας και τη μείωση της ανεργίας στην ευρύτερη περιοχή της επιρροής του…»
Aπό τον Χρήστο ΜπεχλιβάνοΦωτ. Γιώργος Μποντικούλης
Στις προκλήσεις για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στη σύγχρονη εποχή μας εστιάζει ο Αναπληρωτής Πρύτανης Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων, Εξωστρέφειας, Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Δ. Κουρέτας στη συνέντευξη που παραχωρεί στη larissanet.gr. Ο κ. Κουρέτας ανέλαβε πριν από πέντε μήνες το κομμάτι της καινοτομίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ενώ ως περιφερειακός σύμβουλος είναι και πρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου καινοτομίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.
«Η Ελλάδα δεν περιμένει από τα Πανεπιστήμια να εκπαιδεύουν φοιτητές και να δημιουργούν νέες γνώσεις μέσω της έρευνας. Περιμένει πολλά περισσότερα» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Κουρέτας και μας εξηγεί πως θα αναδείξουμε την άλλη Ελλάδα, που επιχειρεί, καινοτομεί, εξάγει και φυσικά δημιουργεί πλούτο.
Ως μία εκ των προτεραιοτήτων ο Αναπληρωτής Πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας επισημαίνει ότι «θα πρέπει να είναι η ανάληψη ενεργητικών πρωτοβουλιών προώθησης της τεχνογνωσίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας προς όφελος της περιφερειακής ανάπτυξης στη Θεσσαλία και προς όφελος της εθνικής οικονομίας».
Ο κ. Κουρέτας θέτει στην πρώτη γραμμή τις δράσεις εξωστρέφειας και κινητικότητας με βασική την πραγματοποίηση του «Πανοράματος Επιχειρηματικότητας και Σταδιοδρομίας» που θα διεξάγεται κάθε φθινόπωρο και θα απευθύνεται σε νέους και νέες φοιτητές ή πτυχιούχους του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
- See more at: http://www.larissanet.gr/2013/09/07/na-anadeijoyme-thn-ellada-poy-epixeirei-kai-kainotomei/#sthash.KkEuuTsC.dpuf