Οι νέοι επιστήμονες, με την κατάλληλη εκπαίδευση και σωστή καθοδήγηση, μπορούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες, προκειμένου να βοηθήσουν ουσιαστικά τις επιχειρήσεις και τους φορείς που θα εργαστούν, στο να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης ώστε να επιβιώσουν και γιατί όχι να αναπτυχθούν αυτές.
Αυτό που κυρίως φαίνεται να επιδιώκουν αρχικά οι νέοι επιστήμονες, είναι να τους δοθεί η πρώτη επαγγελματική ευκαιρία να αποδείξουν τις σημαντικές δυνατότητές τους και να αναδείξουν το πάθος τους για το αντικείμενο των σπουδών τους στην πράξη!.
Λέγεται ότι "το να πιστέψεις στον εαυτό σου είναι το πρώτο μυστικό για την επιτυχία" λέει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο Δρ. Ιωάννης Παπαδόπουλος, καθηγητής Οικονομικής Επιχειρήσεων Ξύλου και Μάρκετινγκ Προϊόντων Ξύλου, Τμήματος Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου – ΤΕΙ Θεσσαλίας, ο οποίος πραγματοποίησε σχετική έρευνα στο πλαίσιο του προγράμματος του υπουργείου Εργασίας "Επιταγές Εισόδου".
Όπως εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος, πρόκειται για έναν πολύ αξιόλογο θεσμό, με ωφελούμενους - μεταξύ άλλων - ανέργους επιστήμονες (πτυχιούχους Παν/μίων και ΤΕΙ) ηλικίας κάτω των 29 ετών, με βασικό στόχο την ένταξή τους στην αγορά εργασίας. Τα προγράμματα αυτά υλοποιούνται από πιστοποιημένα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης στη χώρα μας και περιλαμβάνουν κατάρτιση (80 ώρες) και πρακτική άσκηση (500 ώρες) σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, με αμοιβή για τους συμμετέχοντες επιστήμονες.
Στο πλαίσιο ενός προγράμματος, την υλοποίηση του οποίου είχε αναλάβει το Αναπτυξιακό Κέντρο Θεσσαλίας (ΑΚΕΘ), με έδρα τα Τρίκαλα, ο ίδιος προσκλήθηκε και συμμετείχε ως εκπαιδευτής στο αντικείμενο "Μάρκετινγκ, επικοινωνία, οικονομικά και επιχειρηματικότητα σε περιόδους οικονομικής κρίσης" κατά το χρονικό διάστημα 10-17/9/2013. Είκοσι τέσσερις νέοι και με μεγάλο ζήλο για μάθηση και εργασία επιστήμονες, λίγο πριν από την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, συμμετείχαν στην έρευνα του καθηγητή, με τίτλο "Στρατηγικές επιχειρήσεων αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης", που οδήγησε σε μια σειρά (αρχικών) αποτελεσμάτων.
Συγκεκριμένα, με βάση τις γνώσεις που αποκόμισαν οι νέοι επιστήμονες από το σεμινάριο, είναι έτοιμοι να προτείνουν προς τις ελληνικές επιχειρήσεις, στις οποίες θα εργαστούν - κατά φθίνουσα σειρά - τις παρακάτω δέκα σημαντικότερες προτάσεις – αρχές (από τις συνολικά 21 που περιελάμβανε το σχετικό ερωτηματολόγιο) για την επιβίωσή τους κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης (η βαθμολογία που παρουσιάζεται σε παρένθεση είναι σε κλίμακα 1-7 με το 7 να προσδιορίζει τον πολύ σημαντικό παράγοντα).
Οι προτάσεις αυτές είναι: αυστηρός έλεγχος των οικονομικών της επιχείρησης με αναλυτική καταγραφή όλων των δαπανών και ιδιαίτερα των προσωπικών εξόδων (6,42), άσκηση αυτοκριτικής (6,25), όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προβολή της επιχείρησης - έξυπνη διαφήμιση, προώθηση πωλήσεων, δημόσιες σχέσεις, επικοινωνία, σχέσεις με ΜΜΕ κλπ - (6,17), ενέργειες για την αναζήτηση νέων πελατών (6,04), προσπάθεια μη απομάκρυνσης των καλών υπαλλήλων - είτε άμεσα είτε έμμεσα με μεγάλες μειώσεις μισθών - ενώ βεβαιωνόμαστε ότι απασχολούμε τους σωστούς ανθρώπους (6,00). Το απασχολούμενο προσωπικό θα πρέπει, σύμφωνα με τους σπουδαστές, να είναι ικανό, πιστό και υπερήφανο για την επιχείρηση που εργάζεται. Πρέπει κι αυτό να προσπαθεί ακόμη περισσότερο και να έχει ακόμη μεγαλύτερη παραγωγικότητα και αποδοτικότητα (6,00).
Ιδιαίτερη έμφαση, σύμφωνα με τους ίδιους, θα πρέπει να δοθεί στη σωστή επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα (εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης) και ιδιαίτερα κατά τη διαδικασία της πώλησης. Επίτευξη του μεγαλύτερου δυνατού κλεισίματος πωλήσεων (5,79). Επίσης, στη συγκράτηση των τιμών σε ρεαλιστικά επίπεδα συμπιέζοντας όσο γίνεται τα περιθώρια κέρδους αλλά και στην πώληση καλύτερης ποιότητας εφόσον δεν είναι δυνατή η περαιτέρω μείωση του κόστους παραγωγής (5,63) κ.ά.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, αν και αρκετοί από τους νέους επιστήμονες που έλαβαν μέρος στην έρευνα, προέρχονταν από θεωρητικές επιστήμες, εντούτοις αντιλήφθηκαν πολύ καλά το περιεχόμενο της έρευνας, ενώ απέκτησαν βιωματικές γνώσεις κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου μέσα και από τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού και τη συζήτηση πολλών "case studies" και "καλών πρακτικών» επιχειρήσεων", επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος.
Σημειώνει δε, ότι επτά από τις δέκα παραπάνω προτάσεις ήταν οι ίδιες που προτάθηκαν σε προγενέστερη έρευνα με υπεύθυνο τον ίδιο, που είχε διεξαχθεί σε κυπριακές επιχειρήσεις επίπλων και ξυλουργικών κατασκευών τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους.
Το δεύτερο σκέλος της έρευνας περιελάμβανε τον εντοπισμό των πλέον αποτελεσματικών τρόπων μείωσης του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων των συμμετεχόντων στην έρευνα - από τους 20 συνολικά που προτάθηκαν από τον κ. Παπαδόπουλο. Και στην περίπτωση αυτή παρατηρήθηκε ταύτιση απόψεων με την προαναφερόμενη έρευνα σε ποσοστό 60% στην επιλογή των 10 κύριων τρόπων: Έλεγχος και συστηματική παρακολούθηση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας της επιχείρησης. Καταγραφή όλων των δαπανών (6,58). Προμήθεια Α’ υλών και βοηθητικών υλικών σε χαμηλότερες τιμές (για την ίδια ποιότητα) ύστερα από έρευνα αγοράς! (6,38). Αξιοποίηση "έξυπνων" και οικονομικών τρόπων διαφήμισης και προβολής της επιχείρησης που θα πρέπει να είναι και αποτελεσματικοί (6,17). Συνεργασία με ικανό λογιστή που θα μπορούσε να προτείνει νόμιμους τρόπους μείωσης της απόδοσης φόρου προς την Εφορία ή επίτευξη κατάλληλου διακανονισμού (6,13). Έλεγχος στα έξοδα των κτιριακών εγκαταστάσεων (κατανάλωση ρεύματος, τηλέφωνα, ενοίκια, διοικητικοί υπάλληλοι, εκτυπώσεις, αναλώσιμα είδη κλπ) (5,92) κ.ά.