Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013

10.000 ευρώ σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις για ιστοσελίδες, ηλεκτρονικό εμπόριο, ψηφιακή τεχνολογία

Τη χορήγηση voucher καινοτομίας, ύψους ως και 10.000 ευρώ, που υπόσχονται να φέρουν πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) στην ψηφιακή εποχή, ανακοίνωσε τη Δευτέρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρόκεται για την εξαγγελία που είχε κάνει προ ημερών μέσω του «Βήματος της Κυριακής» η αντιπρόεδρος της Κομισιόν και επίτροπος για το Ψηφιακό Θεματολόγιο κυρία Νέιλι Κρους. Στις πρόνοιες του προγράμματος συμπεριλαμβάνονται και start ups.
Όπως αναφέρει η Κομισιόν, έρευνα στις χώρες του G-20 έχει δείξει ότι οι ΜμΕ που δραστηριοποιούνται online τείνουν να έχουν κατά 22% υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης εσόδων σε σχέση με εκείνες που την τελευταία τριετία ήταν είτε offline είτε αξιοποιούσαν λίγο το Internet. Επίσης, σημειώνει ότι οι ΜμΕ που εκμεταλλεύονται τη δύναμη του Διαδικτύου δημιουργούν περισσότερες θέσεις εργασίας, όπως π.χ. στη Γερμανία, ενώ τείνουν να εξάγουν και περισσότερο.
Όπως αναφέρεται σε έγγραφο πολιτικής της Κομισιόν, η χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) παρέχουν μία τεράστια δυναμική στις ΜμΕ, καθώς επιτρέπει γεωγραφική εξάπλωση, ενισχυμένο μάρκετινγκ, βελτιωμένες σχέσεις με τους καταναλωτές, μόχλευση υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους (cloud) και ευκολότερη και ταχύτερη πρόσληψη προσωπικού.
Η Κομισιόν θεωρεί ότι στα επόμενα χρόνια θα υπάρξει στην Ευρώπη μία «επιτάχυνση των επενδύσεων σε τρεις τεχνολογίες: την κινητικότητα, τις υπηρεσίες υπολογιστικου νέφους και τις ενοποιημένες επικοινωνίες».

Τι είναι το voucher
Το voucher δεν θα είναι τίποτε άλλο από «μικρές πιστωτικές γραμμές» που θα δίδονται σε ΜμΕ για την προμήθεια υπηρεσιών από «παρόχους γνώσης» για την εισαγωγή καινοτομιών στις λειτουργίες τους, επιδιώκωντας μία «νέα σχέση» μεταξύ των μικρών επιχειρήσεων και των ερευνητικών φορέων για την «τόνωση της απευθείας μεταφοράς γνώσης και την καταλυτική δράση για τη δημιουργία μίας εμβαθυμένης, μακροπρόθεσμης σχέσης».
Η Κομισιόν καλεί τα κράτη-μέλη να αρχίσουν τη διαδικασία αποτύπωσης της κατάστασης, αναγνωρίζοντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και θέτοντας στρατηγικές προτεραιότητες για κάθε περιοχή σε σχέση με τις εκάστοτε ανάγκες σε ΤΠΕ. Τα Voucher Καινοτομίας θα δίδονται μόνο εάν στοχεύονται καινοτόμες λύσεις, που καλύπτουν πραγματικές ανάγκες, ενώ δεν θα επιδοτούνται ασήμαντες ή μη βιώσιμες δραστηριότητες.
Μία ΜμΕ θα υποβάλλει αίτηση (τρεις σελίδες κατά μέγιστον), που θα δείχνει πως η χρήση ΤΠΕ μπορεί να συνεισφέρει στην καινοτομία των εργασιών της, αφού κατά πάσα πιθανότητα θα έχει προηγηθεί κάποια καθοδήγηση από εξειδικευμένους συμβούλους, που θα συνδέονται με τις εκάστοτε περιφερειακές αρχές. Το χρονοδιάγραμμα έγκρισης ή απόρριψης της αίτησης και η επίσημη ειδοποίηση δεν θα πρέπει να είναι περισσότερο από πέντε με δέκα εργάσιμες ημέρες.
Η αξία του voucher θα ποικίλλει ανάλογα με το κόστος του εκάστοτε πρότζεκτ, όμως συνήθως δεν θα ξεπερνά το προκαθορισμένο όριο των 10.000 ευρώ, ενώ δεν θα αφορά εξοπλισμό αλλά μόνο προμήθεια υπηρεσίας. Οι ΜμΕ θα προμηθεύονται υπηρεσίες ΤΠΕ από διαπιστευμένο πάροχο με αντάλλαγμα το voucher και θα μπορούν να επιλέξουν από έναν ανοιχτό κατάλογο επιχειρήσεων. Η χρηματοδοτική υποστήριξη των περιφερειακών αρχών θα έρθει από εθνικούς πόρους και τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ.

Δεν αποκλείονται τα start-ups
Η Κομισιόν εξετάζει δύο εναλλακτικές: Είτε οι ΜμΕ που θα μπουν στο πρόγραμμα πρώτα να πληρώνουν το κόστος της υπηρεσίας και μετά να λάβουν το voucher είτε να μεταβιβάζουν το voucher απευθείας στον πάροχο των υπηρεσιών, εάν αυτές παραδοθούν σωστά.
Επίσης, κατά περίπτωση, οι περιφέρειες θα μπορούν είτε να διαχειρίζονται το σχήμα κατευθείαν είτε να το αναθέσουν σε ενδιάμεσους φορείς με σχετική ικανότητα, όπως αναπτυξιακές υπηρεσίες, κέντρα καινοτομίας, επιμελητήρια, πανεπιστήμια, συστάδες επιχειρήσεων και άλλους.
Όπως αναφέρει η Επιτροπή, το voucher θα πρέπει να στοχεύει ΜμΕ που βρίσκονται μετά το πρώτο στάδιο ανάπτυξης, δηλαδή σε φάση ωρίμανσης, όμως δεν αποκλείονται και τα start-ups.
Για την παροχή των υπηρεσιών οι περιφέρειες θα μπορούν να προχωρήσουν σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από πιανθούς παρόχους, φτιάχνοντας μία πιστοποιημένη λίστα από φορείς. Η τελική λίστα όμως θα είναι κλειστή και θα καθοριστεί με διαγωνιστική διαδικασία. Μία άλλη σκέψη είναι να υπάρξει προεπιλογή των παρόχων, ανάλογα με το πρόζεκτ, ενώ μία τρίτη είναι η ελεύθερη επιλογή παρόχων από όλες τις ΜμΕ.
«Οι μικρές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ψηφιακές υπηρεσίες αναπτύσσονται δυο φορές πιο γρήγορα, εξάγουν διπλά και δημιουργούν δύο φορές περισσότερες θέσεις εργασίας»δήλωσε ο κυρία Κρους. «Η παροχή πρόσβασης σε ψηφιακές τεχνολογίες είναι ένας από τους πολλούς τρόπους που η Περιφερειακή Πολιτική μπορεί να βοηθήσει μικρές επιχειρήσεις να γίνουν πιο ανταγωνιστικές. Για το 2014-2020 το ψηφιακό θεματολόγιο και η υποστήριξη των ΜμΕ είναι προτεραιότητες-κλειδιά για τα διαρθρωτικά ταμεία» σχολίασε ο επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής κ. Γιοχάνες Χαν.

ΒΗΜΑ