Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Τα ελληνικά startups που «χτυπούν» με τόλμη τις αγορές του εξωτερικού

Η εξωστρέφεια και η δημιουργία νέων επιχειρήσεων χαρακτηρίζονται ως σημεία-κλειδιά για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Ειδικά, για τις νέες επιχειρήσεις, οι διεθνείς προοπτικές αποτελούν βασική προϋπόθεση δεδομένου του μικρού μεγέθους της ελληνικής αγοράς. Τα startups, δηλαδή, οι νεοφυείς επιχειρήσεις, αποτελούν τη νέα μόδα, ιδίως στον χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, όπου υπάρχουν σημαντικές προοπτικές και επιπλέον είναι εφικτή η διεθνής επέκταση.
Παραδείγματα από το πρόσφατο παρελθόν υπάρχουν ήδη αρκετά. Όσον και αν ακούγεται περίεργο, η Ελλάδα αποτελεί παγκόσμια δύναμη σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς, αυτό των εφαρμογών και υπηρεσιών μάρκετινγκ σε κινητά τηλέφωνα (mobile marketing) με εταιρείες όπως η Upstream, η InternetQ, η Out There Media και η Velti, οι οποίες ξεκίνησαν από την Ελλάδα, αλλά πλέον κινούνται σε παγκόσμιο επίπεδο με τζίρους πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Στη σχετική λίστα περιλαμβάνεται και η Globo, η οποία έχει μία λύση υπηρεσιών στο κινητό που χαρακτηρίζεται ως ανταγωνιστική των αντίστοιχων της Google και της Blackberry.
Οι προαναφερθείσες εταιρείες αποτελούν κατά κάποιον τρόπο τα παραδείγματα που προσπαθούν να ακολουθήσουν μία σειρά από ελληνικά startups, τα οποία έχουν κάνει την εμφάνιση τους τα τελευταία 1 - 2 χρόνια και τα οποία δείχνουν ότι μπορούν να τα καταφέρουν σε διεθνές επίπεδο. Αν και ορισμένες εξ αυτών των νεοφυών επιχειρήσεων, ήδη κινούνται στο εξωτερικό με πολύ μεγάλη επιτυχία και γενικότερα είναι από τις περιπτώσεις που θα μας απασχολήσουν και στο προσεχές μέλλον.
Ταξί μέσω smartphone
Πέραν του mobile marketing, μία κατηγορία εφαρμογών όπου η Ελλάδα δείχνει ιδιαίτερα δυναμική από πλευράς startups είναι αυτές για την «παραγγελία» μέσω smartphone ενός ταξί. Tο Taxibeat και το Taxiplon ξεκίνησαν τη λειτουργία τους το 2011 από την Αθήνα, αλλά τώρα επεκτείνονται σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου.
Το Taxibeat έχει παρουσία πλέον στο Ρίο ντε Τζανέιρο, στο Βουκουρέστι, στο Σάο Πάολο, στο Όσλο, στο Παρίσι, ενώ ετοιμάζεται για την Πόλη του Μεξικό, αλλά και για να λάβει επιπλέον χρηματοδότηση 1,5 εκατ. ευρώ. Από την άλλη, το Τaxiplon έχει ήδη επεκταθεί σε Ρουμανία, Βραζιλία και Αυστραλία με επιπλέον σχέδια επέκτασης στην Ευρώπη. Μένοντας στο χώρο των μεταφορών, μία ιδέα που έχει αρχίσει να παρουσιάζει ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης είναι το Parking Defenders. Η εφαρμογή σε ενημερώνει για τα πάρκινγκ σε όποια περιοχή επιθυμεί ο χρήστης και μάλιστα δίνει και πληροφορίες για τη χαμηλότερη χρέωση. Οι δημιουργοί της εφαρμογής είναι αυτή την περίοδο στο Άμστερνταμ προκειμένου να προωθήσουν ταχύτερα το startup τους.
Εφαρμογές social media
Οι Έλληνες είναι άνθρωποι που αρέσκονται στην επικοινωνία και γι' αυτό και οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης είναι δημοφιλείς στην Ελλάδα. Παράλληλα, όμως, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται και ουκ ολίγες εφαρμογές που είναι σχετικές με αυτό τον τομέα, οι οποίες έχουν όλα τα φόντα να κάνουν διεθνή καρριέρα. Όπως, για παράδειγμα, το Pinnatta, μία υπηρεσία ανταλλαγής «έξυπνων» και διαφορετικών μηνυμάτων, την οποία έχουν «κατεβάσει» περίπου 100.000 χρήστες στις συσκευές τους. Η ομάδα του Pinnatta συγκέντρωσε στον πρώτο γύρο της χρηματοδότησης 700.000 δολάρια και ετοιμάζεται πλέον για δεύτερο γύρο, ενώ γενικότερα τα πλάνα που υπάρχουν είναι ιδιαίτερα φιλόδοξα και οι στόχοι είναι η εφαρμογή να εξελιχθεί σε μία από τις πλέον δημοφιλείς σε όλες τις πλατφόρμες για smartphones. Μία ωραία ιδέα για υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης έρχεται από την ομάδα του Qrator, μία εφαρμογή για iOS που επιδιώκει να συνδυάσει τις δυνατότητες της εικόνας και της μουσικής με εκείνες του σχολίου προκειμένου ο χρήστης να δημιουργήσει μία ιστορία για μία εμπειρία του. Η υλοποίηση είναι στα αρχικά στάδια, αλλά εκτιμάται ότι μπορεί να τα καταφέρει σε διεθνές επίπεδο.
Διαδίκτυο
Ψυχαγωγία α λα ελληνικά
Στον χώρο της ψυχαγωγίας κινούνται αρκετά ελληνικά startups, τα περισσότερα από τα οποία δύσκολα θα τα καταφέρουν. Ορισμένα, βέβαια, κινούνται διαφορετικά. Όπως το Daily Secret, το οποίο δηλώνει «παρών» στην Αθήνα και άλλες 16 πόλεις στον κόσμο και για κάθε μία από αυτές έχει μία πρόταση διασκέδασης σε καθημερινή βάση! Η υπηρεσία είναι εξαιρετικά δημοφιλής και το Daily Secret θεωρείται από τις ταχέως αναπτυσσόμενες υπηρεσίες του διαδικτύου και δεν είναι τυχαίο ότι η προσέγγιση που ακολουθείται θεωρείται ιδιαίτερα καινοτόμα.
Για όσους αρέσκονται στο ραδιόφωνο, αλλά θα ήθελαν να βρεθούν στη θέση του παραγωγού, υπάρχει και το Radiojar, μία υπηρεσία που μέσω Facebook δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε να γίνει ραδιοφωνικός παραγωγός και να έχει τη δική του εκπομπή. Το Radiojar είναι μία από τις πρώτες startup εταιρείες που έλαβαν χρηματοδότηση από το PJ Tech Catalyst Fund του ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς.
Εξυπνες λύσεις για τον χώρο των επιχειρήσεων εντός και εκτός Ελλάδας
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως ο τομέας που υπάρχουν μεγαλύτερες προοπτικές είναι αυτός των τεχνολογικών λύσεων που απευθύνονται σε επιχειρήσεις. Η Warply είναι μία πλατφόρμα mobile marketing που προσφέρει τη δυνατότητα για στοχευμένες διαφημίσεις και προώθηση ενεργειών με τη χρήση των smartphones, η οποία έχει πάρει σημαντική δημοσιότητα και παρουσιάζει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Η Workable υπόσχεται ότι θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται κάποιος το ανθρώπινο δυναμικό μίας επιχείρησης και είναι από τις προσπάθειες που έλαβαν σημαντική χρηματοδότηση τους τελευταίους μήνες.
Σε αυτή την κατηγορία εντάσσεται και η Intelen, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα των υπηρεσιών «έξυπνης» διαχείρισης της ενέργειας σε κτίρια και θεωρείται από τις πλέον υποσχόμενες εταιρείες του κλάδου παγκοσμίως. Η εταιρεία έχει «μετακομίσει» στις Ηνωμένες Πολιτείες και πρόσφατα έλαβε επιπλέον χρηματοδότηση 360.000 δολαρίων από ιδιώτες επενδυτές. Η συνολική χρηματοδότηση που έχει λάβει ανέρχεται στο 1,3 εκατ. δολ.
Εφαρμογή που αναμένεται να έχει καλή πορεία σε διεθνές επίπεδο είναι το Pollfish, μία πλατφόρμα διενέργειας ερευνών σε ολόκληρο τον κόσμο, με εξαιρετική στόχευση κοινού και συνολικό χρόνο διεξαγωγής ελάχιστες ημέρες με απλή χρήση smartphones. Το μοντέλο που ακολουθείται είναι αρκετά πρωτοποριακό, καθώς η συνεργασία γίνεται με δημιουργούς εφαρμογών για smartphones, προσφέροντάς τους επιπλέον έσοδα. Αυτή τη στιγμή, το πιθανό κοινό για μία έρευνα πλησιάζει το 1,5 εκατ. σε παγκόσμιο επίπεδο. Αξιοπρόσεκτη και με προοπτικές είναι και η προσπάθεια της LazyPub, η οποία είναι υποψήφια στα European Busines Awards 2013 -2014, στην κατηγορία της καινοτόμου επιχειρηματικότητας. Η εφαρμογή LazyPub αποτελεί μια λύση χαμηλού κόστους, η οποία επιτρέπει την εύκολη δημοσίευση PDF, EPUB και HTML εκδόσεων σε κινητά τηλέφωνα και tablets. Επί του παρόντος υποστηρίζεται το iOS της Apple, αλλά σύντομα θα υπάρξει επέκταση και σε άλλες πλατφόρμες.
Όλες αυτές οι εταιρείες που προαναφέρθηκαν βρίσκονται μεν στα πρώτα στάδια της δραστηριοποίησής τους, αλλά αποτελούν και από τις περιπτώσεις εκείνες που έχουν όλα τα φόντα να ξεφύγουν από τα στενά όρια της Ελλάδας και να υλοποιήσουν το όραμα της εξωστρέφειας, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως παράδειγμα για άλλες αντίστοιχες προσπάθειες.