Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

Στον τουρισμό ποντάρουν πέντε κλάδοι για τη δική τους «Ανάσταση»

Με το τουριστικό ρεύμα από το εσωτερικό να αναμένεται για άλλη μια χρονιά καθηλωμένο, αρκετοί Έλληνες επιχειρηματίες περιμένουν τους αλλοδαπούς τουρίστες ως «μάννα εξ ουρανού». Για τους επαγγελματίες στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Χαλκιδική και η Σαντορίνη, δε, αποτελεί παραδοσιακά τη μόνη διέξοδο για την τόνωση των πωλήσεών τους.
Τα πρώτα μηνύματα για την πορεία των αφίξεων στην έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν είναι άκρως ενθαρρυντικά, ενώ η απουσία επεισοδίων, όπως τα περσινά στην Πλατεία Συντάγματος που δυσφήμισαν την Ελλάδα στα πέρατα της γης και απέτρεψαν εκατοντάδες τουρίστες να επισκεφθούν την χώρα μας γεννούν αισιοδοξία.
Εξίσου θετικό είναι το τέλος στην πολιτική αβεβαιότητα και την έξοδό μας από την Ευρωζώνη, που τροφοδότησαν οι διαδοχικές εκλογικές αναμετρήσεις τον περσινό Ιούνιο. Υπολογίζεται πως το 2013 θα αποτελέσει χρονιά ρεκόρ όσον αφορά στις αφίξεις ξένων τουριστών οι οποίες εκτιμούνται σε άνω των 17 εκατομμυρίων, ενώ τα έσοδα θα ανέλθουν σε 11 δισ. ευρώ, δίνοντας βαθιά ανάσα σε χιλιάδες επιχειρήσεις.

Εστίαση
Το «φιλί της ζωής» σε πολλούς εστιάτορες, οι οποίοι έχουν υποστεί συντριπτικό πλήγμα από την παρατεταμένη ύφεση και το υψηλό ΦΠΑ (23%) αναμένεται να δώσει η άνοδος του τουρισμού κυρίως από το εξωτερικό.
Σύμφωνα με παράγοντες του χώρου, ο τζίρος στην αγορά της εστίασης υποχωρεί κατά μέσο όρο με ρυθμούς άνω του 40%, ενώ οι απολύσεις προσωπικού και τα «λουκέτα» έχει πλέον γίνει καθημερινό φαινόμενο.
Η άνοδος του τουρισμού, ο οποίος παραδοσιακά έδινε ώθηση στα έσοδά τους, πλέον λογίζεται ως σανίδα σωτήριας και μοναδική ελπίδα επιβίωσης για τις επιχειρήσεις του κλάδου που στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι οικογενειακές.
Βέβαια, σοβαρά προβλήματα στους επαγγελματίες εστιάτορες δημιουργεί η τακτική των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων να προσφέρουν πακέτο διαμονής που περιλαμβάνουν την κατανάλωση ποτού και φαγητού σε απεριόριστες ποσότητες, στερώντας πελάτες και πολύτιμα έσοδα από τις τοπικές κοινωνίες.
Αν και το φαινόμενο δεν είναι καινούριο, ωστόσο, τώρα παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς όλοι παλεύουν για τα «προς το ζήν». Κάποιοι μάλιστα, ισχυρίζονται πως αποτελεί αθέμιτη πρακτική εκ μέρους των ξενοδοχείων, τα οποία επιδιώκουν να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη τους χωρίς να σκέφτονται τις αρνητικές συνέπειες στην οικονομία της ευρύτερης περιοχής που δραστηριοποιούνται. 

Αλκοολούχα ποτά
Οι διακοπές για μια μεγάλη μερίδα ξένων τουριστών, κυρίως Άγγλων και Σκανδιναβών είναι συνδεδεμένες με την κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων αλκοόλ. Είναι άλλωστε γνωστές οι ιστορίες για ομάδες νεαρών, οι οποίες διασκεδάζουν μέχρι πρωίας στα διάφορα νυχτερινά κέντρα στο Φαληράκι της Ρόδου και στη Χερσόνησο της Κρήτης, πίνοντας λίτρα μπίρας και κοκτέιλ.
Σε αυτό εναποθέτουν τις ελπίδες τους, οι εταιρείες εμπορίας και διακίνησης αλκοόλ, καθώς ο Έλληνας έχει γυρίσει την πλάτη στη νυχτερινή διασκέδαση και προτιμά να μένει σπίτι, απολαμβάνοντας περιορισμένες ποσότητες από το ποτό της αρεσκείας του. Και αυτό παρά τις δελεαστικές προσφορές που κάνουν οι επιχειρηματίες για να πείσουν τον καταναλωτή, να εγκαταλείψει την άνεση του καναπέ του και να βγει έξω.

Καπνικά
Με την κατανάλωση να υποχωρεί σε διψήφια ποσοστά και το λαθρεμπόριο να «οργιάζει», σύσσωμος ο κλάδος των καπνικών προϊόντων από τις καπνοβιομηχανίες και τους χονδρέμπορους μέχρι τα καπνοπωλεία και τα περίπτερα ποντάρει στον τουρισμό. Παρότι, οι τιμές των τσιγάρων και του καπνού έχουν αυξηθεί σημαντικά στην Ελλάδα λόγω της φορολογίας, αρκετοί ξένοι τουρίστες - καπνιστές εκτός του ότι θα αγοράσουν τσιγάρα κατά τη διάρκεια της παραμονής τους, θα σπεύδουν επίσης να προμηθευτούν και τις ποσότητες που βάση νόμου μπορούν να πάρουν μαζί τους, επιστρέφοντας στον τόπο τους καθώς τα τσιγάρα εδώ ανεξαρτήτου μάρκας εξακολουθούν να πωλούνται φθηνότερα σε σχέση με το εξωτερικό.
Αν και το φαινόμενο έχει εξασθενήσει, δεν παύει να αποτελεί ένα επιπρόσθετο έσοδο για τους επαγγελματίες, οι οποίοι δεν έχουν την πολυτέλεια να απολέσουν ούτε σεντ.

Ακτοπλοϊκές μεταφορές
Ως «σωσίβιο» στην κάμψη του εγχώριου τουριστικού ρεύματος, αναμένεται να λειτουργήσει ο εξωτερικός τουρισμός για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές.
Κάθε χρόνο χιλιάδες ξένοι επισκέπτες που έρχονται στην Αθήνα χρησιμοποιούν τα πλοία «της γραμμής» για να ταξιδέψουν σε κοντινούς νησιωτικούς προορισμούς, κυρίως στα νησιά του Αργοσαρωνικού και των Κυκλάδων, καθώς πολλές φορές δεν υπάρχει η εναλλακτική των αερομεταφορών. Βέβαια, εσχάτως συζητείται ότι ύστερα από αρκετά χρόνια θα επαναδραστηριοποιηθούν τα υδροπλάνα, ωστόσο, παράγοντες του χώρου θεωρούν πως δεν αποτελούν σημαντική απειλή, για την ώρα τουλάχιστον.
Να σημειωθεί ότι οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο εξαιτίας της αύξησης του πετρελαίου τα τελευταία χρόνια που έχουν πλήξει την κερδοφορία τους.

Ενοικίαση αυτοκινήτων
Άρρηκτα συνδεδεμένες με τον τουρισμό είναι οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων. Ενώ το leasing (μακροχρόνιες μισθώσεις) βρίσκεται σε πτωτική πορεία, ακολουθώντας τη γενικότερη πορεία της ελληνικής οικονομίας, ο τομέας του rent a car (ολιγοήμερες μισθώσεις) ενισχύει διαρκώς τις επιδόσεις του τα τελευταία χρόνια.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως και το 2013 θα είναι μια καλή χρονιά για τον κλάδο, παρόλο που οι μέσες τιμές μίσθωσης έχουν υποχωρήσει, προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες. Να σημειωθεί ότι ο κλάδος είναι κατακερματισμένος καθώς εκτός από τις μεγάλες δυνάμεις, την Autohellas-Hertz και την AVIS, υπάρχουν δεκάδες μικρότερες που λειτουργούν στις τουριστικές περιοχές.