Σελίδες

Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012

Οι ελληνικές εταιρείες κερδίζουν τη μάχη των αναψυκτικών

Την προτίμηση του αγοραστικού κοινού κερδίζουν οι ελληνικές βιομηχανίες αναψυκτικών, οι οποίες «βλέπουν» τις πωλήσεις και τα μερίδια τους να ενισχύονται τα τελευταία χρόνια εις βάρος των πολυεθνικών κολοσσών του κλάδου.
Η στροφή σε ντόπιους παραγωγούς, η υψηλή ποιότητα, τα μοναδικά γευστικά χαρακτηριστικά και οι δυναμικές προσφορές είναι οι βασικοί λόγοι που ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν συνειδητά τα ελληνικά αναψυκτικά, δείχνοντας παράλληλα το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν και άλλες εγχώριες βιομηχανίες για να αντεπεξέλθουν στην κάμψη της κατανάλωσης και στον σκληρό ανταγωνισμό.
Η «απήχηση» των εγχώριων βιομηχανιών αναψυκτικών όπως η πατρινή Λουξ Μαρλαφέκας και η βολιώτικη ΕΨΑ προκαλεί «πονοκέφαλο» στις διοικήσεις των πολυεθνικών, οι οποίες αναζητούν τρόπους να την «αναχαιτίσουν».
Στροφή καταναλωτών
Αν και απέχουν πολύ από το να θεωρηθούν απειλή για την κυριαρχία της ηγέτιδας του χώρου, της Coca-Cola δεν παύουν να αποτελούν έναν υπολογίσιμο αντίπαλο που κανείς πλέον δεν μπορεί να αγνοεί.
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως η άνοδος των ελληνικών βιομηχανιών οφείλεται κυρίως στη στροφή των καταναλωτών στους ντόπιους παραγωγούς, στην υψηλή ποιότητα και τα γευστικά χαρακτηριστικά των ελληνικών αναψυκτικών, αλλά και στην επιθετική πολιτική τιμών, που εφαρμόζουν στο μέτρο βέβαια των δυνατοτήτων τους.
Ιδιαίτερα όμως στέκονται στην «ελληνικότητα» των προϊόντων και στην τάση των νοικοκυριών της χώρας να επιλέγουν προϊόντα που παράγονται εντός των ελληνικών συνόρων. «Ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας τους οφείλεται στο ότι είναι ελληνικά. Όσο θα μεγαλώνει το κίνημα στήριξης των ελληνικών προϊόντων, τόσο οι εγχώριοι παραγωγοί θα καρπώνονται περισσότερα οφέλη. Αυτό συμβαίνει και κλάδο των αναψυκτικών», λένε χαρακτηριστικά, χωρίς βέβαια να παραγνωρίζουν τη σημασία της τιμής και της ποιότητας που αυτά ενσωματώνουν.
Επέκταση δικτύου
Στελέχη του λιανεμπορίου τονίζουν πως στην ανάπτυξη των ελληνικών βιομηχανιών βοήθησε και η επέκταση του δικτύου διανομής σε περισσότερα γεωγραφικά σημεία, η οποία διευκόλυνε την πρόσβαση των καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα. «Μέχρι και πριν από μερικά χρόνια, δύσκολα συναντούσε κανείς αναψυκτικά της Λουξ ή της ΕΨΑ στα σούπερ μάρκετ εκτός Αχαΐας και Αθήνας. Αντίθετα, σήμερα φιγουράρουν σε προσβεβλημένα σημεία». Καθοριστικής σημασίας θεωρούν οι ίδιοι πως ήταν ο εμπλουτισμός της γκάμας τους με νέα καινοτόμα προϊόντα, όπως τα βιολογικά αναψυκτικά και τα αναψυκτικά με το φυσικό γλυκαντικό στέβια που κυκλοφόρησε σχετικά πρόσφατα η ΕΨΑ σε συνδυασμό με την έντονη διαφημιστική προβολή σε έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο αλλά και στα σύγχρονα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook.
Εκτός όμως από τις Λουξ και ΕΨΑ, υπάρχουν και άλλες αξιόλογες τοπικές βιομηχανίες αναψυκτικών, οι οποίες μέχρι στιγμής τουλάχιστον συνεχίζουν την πορεία τους. Οι πιο χαρακτηριστικές είναι η χανιώτικη «Γεράνι Α.Ε.», η τρικαλινή «Κλιάφας», η σερραϊκή «Νέκταρ Κουρτίδης», η «Δινάκης» από τη Φλώρινα και η ροδίτικη ΒΑΠ - Π. Κουγιός ΑΒΕΕ οι οποίες διοχετεύουν τα προϊόντα τους κυρίως στην τοπική κοινωνία που δραστηριοποιούνται.
Οι παραπάνω εταιρείες έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη και την προτίμηση των ντόπιων καταναλωτών, με «όπλο» την ποιότητα και τη γεύση των αναψυκτικών τους. Μια ακόμη παράμετρος είναι ότι το γεγονός πως συντηρούν θέσεις εργασίας στον τόπο που λειτουργούν, -κάτι εξαιρετικά σημαντικό στις μέρες μας-, στηρίζοντας έμπρακτα την τοπική οικονομία.
  • Οπλο η «ελληνικότητα» των προϊόντων, καθώς πλέον τα νοικοκυριά επιλέγουν προϊόντα που παράγονται εντός των ελληνικών συνόρων.
  • Η άνοδος των ελληνικών βιομηχανιών οφείλεται κυρίως στη στροφή των καταναλωτών στους ντόπιους παραγωγούς, στην υψηλή ποιότητα και τα γευστικά χαρακτηριστικά των ελληνικών αναψυκτικών, αλλά και στην επιθετική πολιτική τιμών.
  • Εκτός από τις Λουξ και ΕΨΑ, υπάρχουν και άλλες αξιόλογες τοπικές βιομηχανίες αναψυκτικών, όπως η χανιώτικη «Γεράνι Α.Ε.», η τρικαλινή «Κλιάφας» και η ροδίτικη ΒΑΠ - Π.Κουγιός ΑΒΕΕ, οι οποίες διοχετεύουν τα προϊόντα τους κυρίως στην τοπική αγορά.
 
Προς αλλαγή συσχετισμών στην αγορά
Η ανοδική πορεία των ελληνικών εταιρειών αποτυπώνεται και στα τελευταία στοιχεία της Nielsen που παρουσιάζει σήμερα η «ΗτΣ», σύμφωνα με τα οποία η Λουξ Μαρλαφέκας αύξησε το μερίδιο της από 5% τον Σεπτέμβριο του 2011 στο 5,8% τον Σεπτέμβριο του 2012 και ΕΨΑ από 1,4% ανήλθε στο 1,9%, την ίδια στιγμή που το μερίδιο της Coca-Cola υποχωρούσε στο 70,4% από 74,2%. Η «ψαλίδα» μικραίνει ακόμη περισσότερο στα καταστήματα σούπερ μάρκετ (έκτασης 1.000 - 2.499 τ.μ.), όπου οι δυο ελληνικές βιομηχανικές ενίσχυσαν σημαντικά τα μερίδια τους. Ειδικότερα, η Λουξ αύξησε το μερίδιο της στο 17,5% από 16% και η ΕΨΑ στο 9,5% από 6,6% προηγουμένως. Αντίθετα, το μερίδιο της Coca- Cola περιορίστηκε στο 27,1% τον Σεπτέμβριο του 2012 από 32,5% το Σεπτέμβριο του 2011.
Το «στοίχημα» που καλούνται να κερδίσουν οι ελληνικές βιομηχανίες είναι να εκμεταλλευτούν τη θετική συγκυρία, όπως αυτή διαμορφώνεται σήμερα και να διευρύνουν ακόμη περισσότερο τη θέση τους στην αγορά. Κάτι που σίγουρα δεν είναι εύκολο, καθώς οι συσχετισμοί μπορεί κάλλιστα να αλλάξουν άρδην με δεδομένο πως οι πολυεθνικές έχουν στη διάθεσή τους περισσότερους πόρους και κυρίως περισσότερα κεφάλαια. Επιπλέον, θα πρέπει να αντεπεξέλθουν στις ασφυκτικές συνθήκες που δημιουργεί η παρατεταμένη κάμψη της κατανάλωσης και η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά και να βρουν λύσεις στη περαιτέρω μείωση της αγοραστικής δύναμης μετά τη πρόσφατη ψήφιση του πακέτου μέτρων λιτότητας. Υπολογίζεται πως σήμερα η κατανάλωση στον χώρο των αναψυκτικών υποχωρεί κατά περίπου 8%, τάση που σύμφωνα με ανθρώπους του κλάδου προβλέπεται να συνεχισθεί και μέσα στο 2013. Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα, ένας νέος ακόμη πιο δυναμικός γύρος προσφορών κρίνεται επιβεβλημένος, προκειμένου να συγκρατηθεί η πτώση και διατηρηθεί όσο γίνεται η ζήτηση.