Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη «Παράγων Ίντερνετ: το Διαδίκτυο ως Μοχλός Ανάπτυξης
για την Ελληνική Οικονομία»
της εταιρείας The Boston Consulting Group
που διεξήχθη με την υποστήριξη της Google
και δημοσιεύτηκε τον περασμένο Μάρτιο.
- Το Διαδίκτυο, σύμφωνα με την έρευνα, ασκεί επίδραση στην οικονομία σε τέσσερα επίπεδα: Επίδραση που αποτυπώνεται στο Α.Ε.Π (κατανάλωση οnline, ιδιωτικές επενδύσεις σε δίκτυα από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, δημόσια δαπάνη για υποδομές - ηλεκτρονική διακυβέρνηση- εκπαίδευση, εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων πληροφορικής κ.α.),
- Επίδραση που δεν απεικονίζεται στο Α.Ε.Π. ( διαδικτυακή διαφήμιση επιχειρήσεων, R.O.P.O. = Research online purchase offline, ηλεκτρονικές συναλλαγές B2B κ.α.),
- Αντίκτυπος στην παραγωγικότητα (εξοικονόμηση χρόνου και μείωση κόστους συναλλαγών),
- Ευρύτερα κοινωνικά οφέλη (κοινωνική δικτύωση, περιεχόμενο παραγόμενο από χρήστες όπως η Wikipedia κ.α.).
Η έρευνα
υπολογίζει πως το 2010 το Διαδίκτυο συνεισέφερε 2,7 δισ. ευρώ στην
ελληνική οικονομία, φτάνοντας το 1,2% του ΑΕΠ, ποσοστό χαμηλότερο από το μέσο
όρο της Ε.Ε. των 27, που ανέρχεται στα 3,8%. Τα μεγέθη αυτά φανερώνουν πως η
Ελλάδα δεν έχει ενστερνιστεί το Διαδίκτυο στον βαθμό που αυτό έχει γίνει σε
άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παράγοντες όπως η χαμηλή χρήση του Διαδικτύου από
επιχειρήσεις και καταναλωτές καθώς και η χαμηλή ποιότητα και το περιορισμένο
εύρος των υποδομών συντελούν στη διαμόρφωση αυτής της εικόνας.
Το Διαδίκτυο, ωστόσο, μπορεί να ωφελήσει
επιχειρήσεις και καταναλωτές προς πέντε κατευθύνσεις:
1. Μείωση
κόστους για επιχειρήσεις και καταναλωτές (π.χ. η εταιρεία Αnytime Online πουλάει 20% φθηνότερα
τα προϊόντα της λόγω χαμηλότερου κόστους και μείωσης προμηθειών),
2. Προώθηση
επιχειρήσεων (το reputation management
αποτελεί ισχυρό εργαλείο προώθησης στον τουριστικό κλάδο),
3. Ασπίδα
προστασίας στην κρίση (π.χ. η εταιρεία Αirtickets.gr
παρουσίασε κατά τα τελευταία τρία χρόνια
αύξηση του τζίρου της σε ποσοστό 60%) ,
4. Γεωγραφική
επέκταση επιχειρήσεων (το 42% των “High-web”
εταιρειών πουλάνε τα προϊόντα τους διεθνώς),
5. Αυτοματοποίηση
και άμεση ανταλλαγή πληροφοριών (π.χ. εταιρείες Carrierα.gr, Skroutz.gr, Spitogatos.gr
κ.α.).
Η έρευνα
κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις για την ώθηση της ελληνικής διαδικτυακής
οικονομίας σε πέντε βασικούς άξονες:
- Ενθάρρυνση
των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να στραφούν στο Διαδίκτυο, με περιορισμό της
γραφειοκρατίας, αλλά και με επιτάχυνση της εκταμίευσης των επιδοτήσεων
ύψους 1,5 δισ. ευρώ (Ψηφιακή Σύγκλιση) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ,
- Βελτίωση
των υποδομών, με την παροχή κινήτρων και τη διαμόρφωση πλαισίου ανάπτυξης
της ευρυζωνικότητας μέσω νέων επενδύσεων, οι οποίες μπορούν να
χρηματοδοτηθούν με πολλαπλούς τρόπους (π.χ. ΣΔΙΤ),
- Εδραίωση
της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές με εκστρατείες
ενημέρωσης από το Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα προς τους καταναλωτές,
- Μεταφορά
δραστηριοτήτων της Δημόσιας Διοίκησης στο Διαδίκτυο (e-government) με την
υποχρεωτική χρήση online υπηρεσιών, κάτι που μπορεί να δώσει ένα ισχυρό
κίνητρο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους πολίτες να ασχοληθούν
περισσότερο με το Διαδίκτυο,
- Επένδυση
στην εκπαίδευση για τη χρήση ψηφιακών μέσων, την εξοικείωση με την
τεχνολογία και την ανάπτυξη της γνώσης και της εμπιστοσύνης στα νέα μέσα.
Καραούλης
Γεώργιος