Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012

To Διαδίκτυο ως μοχλός ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας


(άρθρο από ΒΟΙΩΤΙΚΗ ΩΡΑ 30-10-2012)

Ιδιαίτερο  ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη «Παράγων Ίντερνετ: το Διαδίκτυο ως Μοχλός Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» της εταιρείας The Boston Consulting Group που διεξήχθη με την υποστήριξη της Google και δημοσιεύτηκε τον περασμένο Μάρτιο.

  1. Το  Διαδίκτυο, σύμφωνα με την έρευνα, ασκεί επίδραση στην οικονομία σε τέσσερα επίπεδα:  Επίδραση που αποτυπώνεται στο Α.Ε.Π (κατανάλωση οnline, ιδιωτικές επενδύσεις σε δίκτυα από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, δημόσια δαπάνη για υποδομές - ηλεκτρονική διακυβέρνηση- εκπαίδευση, εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων πληροφορικής κ.α.),
  2.   Επίδραση που δεν απεικονίζεται στο Α.Ε.Π. ( διαδικτυακή διαφήμιση επιχειρήσεων, R.O.P.O. = Research online  purchase offline, ηλεκτρονικές συναλλαγές B2B κ.α.),
  3. Αντίκτυπος στην παραγωγικότητα (εξοικονόμηση χρόνου και  μείωση κόστους συναλλαγών),
  4. Ευρύτερα κοινωνικά οφέλη (κοινωνική δικτύωση, περιεχόμενο παραγόμενο από χρήστες όπως η Wikipedia κ.α.).

Η έρευνα  υπολογίζει πως το 2010 το Διαδίκτυο συνεισέφερε 2,7 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, φτάνοντας το 1,2% του ΑΕΠ, ποσοστό χαμηλότερο από το μέσο όρο της Ε.Ε. των 27, που ανέρχεται στα 3,8%. Τα μεγέθη αυτά φανερώνουν πως η Ελλάδα δεν έχει ενστερνιστεί το Διαδίκτυο στον βαθμό που αυτό έχει γίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παράγοντες όπως η χαμηλή χρήση του Διαδικτύου από επιχειρήσεις και καταναλωτές καθώς και η χαμηλή ποιότητα και το περιορισμένο εύρος των υποδομών συντελούν στη διαμόρφωση αυτής της εικόνας.
Το Διαδίκτυο, ωστόσο, μπορεί να ωφελήσει επιχειρήσεις και καταναλωτές προς πέντε κατευθύνσεις:
1.      Μείωση κόστους για επιχειρήσεις και καταναλωτές (π.χ. η εταιρεία Αnytime Online πουλάει 20% φθηνότερα τα προϊόντα της λόγω χαμηλότερου κόστους και μείωσης προμηθειών),
2.      Προώθηση επιχειρήσεων (το reputation management αποτελεί ισχυρό εργαλείο προώθησης στον τουριστικό κλάδο),
3.      Ασπίδα προστασίας στην κρίση (π.χ. η εταιρεία Αirtickets.gr παρουσίασε κατά τα τελευταία τρία  χρόνια αύξηση του τζίρου της σε ποσοστό 60%) ,
4.      Γεωγραφική επέκταση επιχειρήσεων (το 42% των “High-web” εταιρειών πουλάνε τα προϊόντα τους διεθνώς),
5.      Αυτοματοποίηση και άμεση ανταλλαγή πληροφοριών (π.χ. εταιρείες Carrierα.gr, Skroutz.gr, Spitogatos.gr κ.α.).
Η έρευνα κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις για την ώθηση της ελληνικής διαδικτυακής οικονομίας σε πέντε βασικούς άξονες:
  1. Ενθάρρυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να στραφούν στο Διαδίκτυο, με περιορισμό της γραφειοκρατίας, αλλά και με επιτάχυνση της εκταμίευσης των επιδοτήσεων ύψους 1,5 δισ. ευρώ (Ψηφιακή Σύγκλιση) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ,
  2. Βελτίωση των υποδομών, με την παροχή κινήτρων και τη διαμόρφωση πλαισίου ανάπτυξης της ευρυζωνικότητας μέσω νέων επενδύσεων, οι οποίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν με πολλαπλούς τρόπους (π.χ. ΣΔΙΤ),
  3. Εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές με εκστρατείες ενημέρωσης από το Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα προς τους καταναλωτές,
  4. Μεταφορά δραστηριοτήτων της Δημόσιας Διοίκησης στο Διαδίκτυο (e-government) με την υποχρεωτική χρήση online υπηρεσιών, κάτι που μπορεί να δώσει ένα ισχυρό κίνητρο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους πολίτες να ασχοληθούν περισσότερο με το Διαδίκτυο,
  5. Επένδυση στην εκπαίδευση για τη χρήση ψηφιακών μέσων, την εξοικείωση με την τεχνολογία και την ανάπτυξη της γνώσης και της εμπιστοσύνης στα νέα μέσα.

Καραούλης Γεώργιος
Σύμβουλος Επιχειρηματικότητας Ο.Α.Ε.Δ.

link Βοιωτική Ώρα