Σελίδες

Δευτέρα 2 Ιουλίου 2012

Θέτοντας τις αναπτυξιακές βάσεις σε σημαντικούς οικονομικούς κλάδους (3)


γράφει ο Καραούλης Γεώργιος

Η μελέτη «Η Ελλάδα 10 χρόνια μπροστά» του γραφείου της Mc Kinsey προτείνει ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης της Ελλάδας για την επόμενη δεκαετία και επικεντρώνεται στους πέντε μεγαλύτερους κλάδους παραγωγής (σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας), καθώς και στους οχτώ αναδυόμενους υποκλάδους της ελληνικής οικονομίας. Το νέο μοντέλο, σύμφωνα με την μελέτη, μπορεί να δημιουργήσει 520.000 νέες θέσεις εργασίας. Στο προηγούμενο άρθρο αναφερθήκαμε στον τουρισμό και την ενέργεια, που αποτελούν δύο  από τους συνολικά πέντε κλάδους παραγωγής που μπορούν να συνεισφέρουν στη μελλοντική αναπτυξιακή προοπτική της χώρας. Οι τρεις κλάδοι που απομένουν είναι οι εξής...


•       Βιομηχανία-Μεταπoίηση τροφίμων

Ο βιομηχανικός κλάδος αποτελείται από τέσσερις υποκατηγορίες: α) Μεταποίηση τροφίμων, β) Βαριά βιομηχανία, γ) Βιομηχανία ποτών και δ) Λοιποί βιομηχανικοί υποκλάδοι.

Η μεταποίηση τροφίμων είναι ο υποκλάδος της βιομηχανίας που αναπτύσσεται παγκοσμίως λόγω της στροφής της ζήτησης προς τα συσκευασμένα τρόφιμα. Για την Ελλάδα αποτελεί, χάρη στη διαθεσιμότητα πρώτων υλών  και προϊόντων υψηλής ποιότητας (λίπη και έλαια, φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά προϊόντα και προϊόντα αρτοποϊίας), ένα κλάδο στον οποίο μπορεί να προκληθεί αύξηση των εξαγωγών και παράλληλα περιορισμός των εισαγωγών. Χαρακτηριστικά, ενώ η Ελλάδα  αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη ελαιοπαραγωγό χώρα στον κόσμο, εξάγει  στην Ιταλία το 60% της παραγωγής ελαιόλαδου  σε υγρή μορφή και όχι συσκευασμένο,  προκαλώντας  σημαντική απώλεια υπεραξίας.

Προτεραιότητες για τον τομέα της μεταποίησης τροφίμων αποτελούν:
  1. Η ιεράρχηση των ξένων αγορών με βάση το μέγεθος και την αποδοχή των ελληνικών προϊόντων (προτεραιότητα στις αγορές Β. Αμερικής, Ε.Ε., Ρωσίας, Αυστραλίας)
  2. Η δημιουργία ενός διεθνώς αναγνωρίσιμου μηχανισμού πιστοποίησης πρωτότυπων ελληνικών προϊόντων
  3. Η ανάπτυξη 4 έως 6 σύγχρονων μονάδων μεταποίησης και συσκευασίας μεγάλης κλίμακας (για προϊόντα προτεραιότητας όπως ελαιόλαδο, ελιές, πατάτες, ντομάτες και κάποια επιλεγμένα φρούτα), στρατηγικά τοποθετημένων κοντά στην πηγή της πρώτης ύλης
  4. Η ίδρυση «Εταιρείας Ελληνικών Τροφίμων» που θα εξασφαλίσει πρόσβαση στις σημαντικές εξαγωγικές αγορές αναπτύσσοντας δίκτυα χονδρικής και λιανικής διανομής και συντονίζοντας καμπάνιες μάρκετινγκ

•       Αγροτική παραγωγή-Γεωργικές καλλιέργειες

Στον αγροτικό τομέα η Ελλάδα διαθέτει πλεονεκτήματα ποιότητας και κόστους που δείχνουν ότι υπάρχει η δυνατότητα για υψηλότερη ανταγωνιστικότητα, εξωστρέφεια και υποκατάσταση των εισαγωγών.

Δράσεις που μπορούν να αναληφθούν είναι:
  1. Η ανάπτυξη συγκεκριμένης στρατηγικής για τα προϊόντα προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης (λ.χ. μαστίχα, κρόκο, σπαράγγια)
  2. Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας μέσω οικονομιών κλίμακας (εκμετάλλευση δημόσιας γης μέσω μακροχρόνιων μισθώσεων, εισαγωγή νέων μεθόδων για την αύξηση της παραγωγικότητας της γης, αναδιανομή της καλλιεργήσιμης γης προς όφελος συγκεκριμένων προϊόντων)
  3. Η διασφάλιση της διείσδυσης και της παρουσίας των ελληνικών αγροτικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού (απαραίτητη η συγκρότηση συνεταιρισμών)
  4. Η ανάπτυξη των επαγγελματικών δυνατοτήτων των νέων αγροτών  μέσω της δημιουργίας ενός Ινστιτούτου Ανάπτυξης της Γεωργίας που θα διαχέει την τεχνογνωσία σε αυτούς

•       Λιανικό και Χονδρικό Εμπόριο

Η παραγωγικότητα του συγκεκριμένου τομέα, σύμφωνα με την μελέτη, υπολείπεται κατά 40% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Προτεραιότητες για το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο αποτελούν:
  1. Η ενίσχυση του ανταγωνισμού, της συμμόρφωσης και των επενδύσεων (καθορισμός εμπορικών ζωνών στις αστικές-προαστιακές περιοχές, ενίσχυση της διαφάνειας στις τιμές με την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών μέσω του Παρατηρητηρίου Τιμών, αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και αυστηρή εφαρμογή της απαγόρευσης του παράνομου πλανόδιου εμπορίου)
  2. Η αύξηση της παραγωγικότητας μέσω της δημιουργίας μεγαλύτερων μονάδων όταν οι συγχωνεύσεις κρίνονται σκόπιμες, καθώς και μέσω της αύξησης των επενδύσεων στα πληροφορικά συστήματα και της συνακόλουθης επέκτασης της χρήσης του διαδικτύου


 Καραούλης Γεώργιος
 Σύμβουλος επιχειρηματικότητας Ο.Α.Ε.Δ.
 το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΒΟΙΩΤΙΚΗ ΩΡΑ στις 21-6-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου