Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2017

HotelBrain - Η εταιρεία που ξεκίνησε από τη Σαντορίνη και επεκτάθηκε σε εννέα χώρες

Η HotelBrain είναι ένα παράδειγμα επιχείρησης, που με "όχημα” την καινοτομία και εν μέσω οικονομικής κρίσης, κατάφερε να αναπτυχθεί, να επεκταθεί γρήγορα στο εξωτερικό και να διπλασιάζει κάθε χρόνο κύκλο εργασιών και λειτουργική κερδοφορία.

Συνέντευξη στη Βασιλική Κουρλιμπίνη

Η εταιρεία ειδικεύεται στη διαχείριση και την ανάπτυξη πολυτελών ξενοδοχειακών μονάδων, καθώς και στη μίσθωσή τους. Ήταν δε η πρώτη που εισήγαγε στην Ελλάδα το όρο "hotel management", οδηγώντας πολλές μονάδες σε αλλαγή "πολιτικής", αλλά και "λογικής" όσον αφορά την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών. 

Όλα ξεκίνησαν πριν από δεκαεπτά χρόνια, όταν ο Πάνος Παλαιολόγος ίδρυσε μία μικρή εταιρεία διαχείρισης ξενοδοχείων στη Σαντορίνη, έχοντας προηγουμένως αναλάβει θέση διευθυντή σε πολυτελείς μονάδες και πρότζεκτ ανακαίνισης και ανάπτυξης ξενοδοχείων. Μέχρι το 2012 η εταιρεία έχει εντάξει στο χαρτοφυλάκιό της 56 ξενοδοχεία. Τη χρονιά εκείνη επιχειρεί το πρώτο άνοιγμα στο Λίβανο για να ακολουθήσει η επέκταση στην Κωνσταντινούπολη. Σήμερα η HotelBrain έχει υπογράψει συμβόλαια με 190 μονάδες σε 64 προορισμούς σε δέκα χώρες (Ελλάδα, Τουρκία, Λίβανο, Κύπρο, Σερβία, Μαυροβούνιο, Αυστρία, Ιταλία, Μαρόκο και Ηνωμένο Βασίλειο). 

Πριν δύο χρόνια πέτυχε συμφωνία με το επενδυτικό κεφάλαιο Southbridge. Παράλληλα σύστησε τη θυγατρική HotelBrain Capital, που μέσω αυτής γίνονται οι μισθώσεις των ξενοδοχείων τα οποία θα αναλαμβάνει η HotelΒrain να διοικήσει. Είναι μέλος του διεθνούς δίκτου Endeavor Global και βραβευμένη πανευρωπαϊκά τα 2 τελευταία συναπτά έτη με Wolrd Travel Award ως "Europe's Leading Hotel Management Company". 

Με αφορμή την πορεία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια, αλλά και την άνοδο που καταγράφει ο Τουρισμός και οι επενδύσεις στον κλάδο, ο πρόεδρος και ιδρυτής της HotelBrain Πάνος Παλαιολόγος μιλά στο Capital.gr για τα επόμενα επιχειρηματικά του βήματα.

Είστε μια εταιρεία που τα τελευταία χρόνια καταγράφει διαρκή άνοδο. Βοηθά η αύξηση της τουριστικής κίνησης, έχει αλλάξει ο τρόπος διαχείρισης των ξενοδοχείων ή έχετε ακολουθήσει ένα διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο;

Η σημαντική ανάπτυξη της εταιρείας μας τα τελευταία έτη είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων. Καταρχήν βοήθησε σημαντικά η επέκταση της δραστηριότητας μας σε όλο το εύρος διαχείρισης των ξενοδοχειακών μονάδων, από την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και τα management contracts ως τις μισθώσεις ξενοδοχείων σε μακροχρόνιο ή βραχύ-μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Επίσης, βοήθησε το γεγονός ότι είμαστε σε θέση να υποστηρίξουμε όλους τους τύπους των ξενοδοχείων και σε όλους τους προορισμούς, από ένα boutique hotel στη Σαντορίνη, μέχρι ένα μεγάλο 5στερο resort στην Κρήτη. 

Έπειτα, η ανάπτυξη της εταιρείας μας οφείλεται -αλλά και αντικατοπτρίζεται- και στη μεγέθυνση της ομάδας μας. Σήμερα στη HotelBrain είμαστε 80 άτομα στα "κεντρικά", δηλαδή εκτός ξενοδοχείων: μια αλληλοσυμπληρούμενη και ομοιογενής ομάδα η οποία υποστηρίζει την αύξηση του κύκλου εργασιών και του αριθμού των ξενοδοχείων μας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το 2016 η εταιρεία βραβεύτηκε ως "Top Job Creator" από την Endeavor, της οποίας είναι μέλος.

Ποιοι είναι λοιπόν οι στόχοι σας για τη φετινή χρονιά;

Είμαστε μια δυναμικά αναπτυσσόμενη εταιρεία που κάθε χρόνο διπλασιάζει τον κύκλο εργασιών και τη λειτουργική της κερδοφορία (EBITDA). Για το 2017 εκτιμώ ότι θα ξεπεράσουμε σε κύκλο εργασιών τα 16 εκατ. ευρώ και το 1,6 εκατ. σε EBITDA, παρά τις σημαντικές δαπάνες και τα έξοδα λόγω της ισχυρής ανάπτυξης μας. 

Εκτός όμως από τη κερδοφορία, μας ενδιαφέρει εξίσου και η ισχυρή κεφαλαιακή μας διάρθρωση, η οποία προσδίδει αξιοπιστία. Στο πλαίσιο αυτό, πριν από 2 έτη ήρθαμε σε συμφωνία με το επενδυτικό κεφάλαιο Southbridge, το οποίο ενίσχυσε κεφαλαιακά την εταιρεία μας και μας επέτρεψε να υλοποιήσουμε απρόσκοπτα το επενδυτικό μας σχέδιο, σε μια δύσκολη για τη χώρα περίοδο.

Ένα πολύ σημαντικό μέγεθος είναι αυτό που ονομάζουμε HotelBrain System Sales, δηλαδή οι πωλήσεις των ξενοδοχείων που διαχειρίζεται η HotelBrain -με οποιαδήποτε μορφή διαχείρισης. Για το 2017 οι πωλήσεις του συστήματος θα ανέλθουν σχεδόν στα 121 εκατ., σημαντικά βελτιωμένες κατά 25% σε σχέση με το 2016. Το μέγεθος αυτό εκφράζει την πραγματική δυναμική της εταιρείας μας και η ανάπτυξη του είναι ο κύριος στόχος μας. 


Υπάρχουν σχέδια για περαιτέρω επέκταση στο εξωτερικό και στην ελληνική αγορά;

Στην παρούσα φάση, η ελληνική αγορά παρουσιάζει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και είναι η βασική μας στόχευση. Υπάρχει εκεί έξω ένας πολύ μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων τα οποία για πολλούς λόγους είτε δεν λειτουργούν αποτελεσματικά, είτε δεν έχουν τοποθετηθεί σωστά στην αγορά βάσει των αντικειμενικών τους χαρακτηριστικών (πχ τοποθεσία, κτιριακές υποδομές κτλ). Η HotelBrain, όπως προανέφερα, προσπαθεί να προσφέρει αξιόπιστες και win-win εναλλακτικές προς τον ξενοδόχο ή τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου. Η ζήτηση για τέτοιες λύσεις στην Ελλάδα είναι μεγάλη και αναμένω να μεγεθυνθεί περαιτέρω. 

Ως προς το εξωτερικό, είμαστε έκπληκτοι με τη μεγάλη ζήτηση προς τις υπηρεσίες που παρέχει η HotelBrain και καθημερινά γινόμαστε δέκτες διαφόρων -συχνά διαφορετικών- αιτημάτων. Έχουμε κάνει μια σειρά από επιτυχημένα πιλοτικά projects στο εξωτερικό (σε 9 χώρες συνολικά εκτός της Ελλάδας) και στην παρούσα φάση είμαστε στην οριστικοποίηση του επενδυτικού σχεδίου της HotelBrain International, η οποία με έδρα το Λονδίνο θα αναλάβει στοχευμένα την επέκταση της δραστηριότητας του ομίλου εκτός Ελλάδας. 

Μεγάλο μέρος των νέων επενδύσεων λαμβάνουν πλέον χώρα στον τομέα του Τουρισμού και ειδικότερα των ξενοδοχείων. Πιστεύετε πως το θετικό κλίμα θα συνεχιστεί;

Είμαι σίγουρος ότι θα συνεχιστεί και μάλιστα με επιταχυνόμενο ρυθμό. Σε αυτό σημαντικό ρόλο έχουν παίξει και θα παίξουν και στο μέλλον, οι Έλληνες ξενοδόχοι, οι οποίοι παρά τις αντιξοότητες και τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, όχι μόνο δεν τα παράτησαν -όπως έγινε σε άλλους κλάδους της οικονομίας- αλλά συνέχισαν να επενδύουν στη χώρα τους, διατήρησαν υψηλό το επίπεδο των ξενοδοχείων τους και προσέλκυσαν ξένες επενδύσεις στον κλάδο. 

Πάντως κατά τη γνώμη μου, η μεγαλύτερη επένδυση στον κλάδο θα είναι η εξυγίανση και η αποτελεσματική επανατοποθέτηση στην αγορά των λεγόμενων –βάσει λειτουργικών ή οικονομικών κριτηρίων- "προβληματικών" ξενοδοχείων. Η επένδυση αυτή εκτιμώ ότι θα απαιτήσει κυρίως μεταφορά τεχνογνωσίας, επαγγελματική διαχείριση και εγκαθίδρυση εμπιστοσύνης -και λιγότερο νέα επενδυτικά κεφάλαια. 


Πρόσφατα εντάξατε στο χαρτοφυλάκιο σας το Nikki beach. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το ξενοδοχείο και σε ποιες μονάδες προσανατολίζεστε πλέον;

Το Nikki beach είναι ένα σπουδαίο brand, παγκοσμίως γνωστό κυρίως για τη "beach life" εμπειρία που προσφέρει, ενώ τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται και ως hotel concept, με αξιόλογα αποτελέσματα. Το Nikki beach hotel στο Πόρτο Χέλι είναι πραγματικά ένα εκπληκτικό ξενοδοχείο, του οποίου τη διαχείριση αναλάβαμε από φέτος. Στους στόχους μας είναι αφενός να μπορέσουμε να προσφέρουμε στον επισκέπτη μια μοναδική εμπειρία φιλοξενίας και διασκέδασης και αφετέρου να υποστηρίξουμε τη Dolphin Capital, μέσω της αποτελεσματικής διαχείρισης σε συνεργασία με την Nikki Beach ΕΜΕΑ, να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την επένδυση της. 

Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης σας, η βασική μας αρχή είναι να προσανατολιζόμαστε στην ανάληψη ξενοδοχείων, στα οποία πιστεύουμε ότι μπορούμε να φέρουμε μεγάλη προστιθέμενη αξία, να κάνουμε τη διαφορά και να υποστηρίξουμε ένα win-win deal με τον ξενοδόχο ή τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου. Ως προς τις μεγαλύτερες σε αριθμό κλινών ξενοδοχειακές μονάδες, αυτό που κάνουμε είναι να "μπολιάζουμε" τη λειτουργία τους με στοιχεία του "luxury hotel business", κυρίως ως προς τη δημιουργία του hotel concept, το επίπεδο της παροχής υπηρεσιών, τη διαφοροποίηση των καναλιών πώλησης και γενικά την επανατοποθέτηση του ξενοδοχείου στην αγορά. 

Πιστεύετε πως η Ελλάδα μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες υψηλότερου εισοδηματικού; Τι πρέπει να αλλάξει;

Καταρχήν να πούμε ότι δεν έχουμε πρόβλημα στο να προσελκύσουμε επισκέπτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, σε περιοχές ή σε ξενοδοχεία τα οποία παρέχουν το αντίστοιχο τουριστικό προϊόν. Το αν θα μπορούσαμε να το κάνουμε σε μεγαλύτερη κλίμακα, η απάντηση είναι σίγουρα ναι. 

Ο τρόπος για να το πετύχουμε είναι να κατανοήσουμε ότι πρόκειται για ένα εντελώς άλλο τουριστικό προϊόν, το οποίο δεν σχετίζεται με τη φυσική ομορφιά ή την ιστορία της χώρας μας, αλλά με την ολική εμπειρία που προσφέρουμε στον υψηλού επιπέδου επισκέπτη, ο οποίος μας συγκρίνει με την αντίστοιχη εμπειρία σε άλλες τουριστικές αγορές. Δίπλα στα ξενοδοχεία των 1.000 ευρώ στην Καλντέρα της Σαντορίνης έχει "rooms with a view" των 200 ευρώ. Κατά την άποψη μου ακριβό είναι το δωμάτιο των 200 ευρώ για την εμπειρία που παρέχει στο target group που στοχεύει. 

Όπως και ένα 5στερο ξενοδοχείο στην Κρήτη, σε μια ονειρική παραλία, δεν αρκεί για να έχεις ένα υψηλό μέσο έσοδο ανά δωμάτιο, ούτε είναι τα τσιμέντα και τα έπιπλα που θα σε διαφοροποιήσουν. Είναι η συνολική εμπειρία που προσφέρεις και ο τρόπος που σχεδιάζεις το ξενοδοχείο, το προωθείς και το υποστηρίζεις συνεχώς, με ευλάβεια και προσήλωση ως την τελευταία λεπτομέρεια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου