Δευτέρα 4 Ιουλίου 2016

Ελληνικές αθλητικές startups για να τις καμαρώνεις!


Δεν είναι μια εύκολη, μια απλή κουβέντα αυτή για τα start up εγχειρήματα. Είναι όμως μια από τις πιο επίκαιρες επιχειρηματικές συζητήσεις παγκοσμίως, διότι εκεί έξω κυκλοφορούν αμέτρητοι επιχειρηματίες και επενδυτικά funds που αναζητούν την επόμενη “μεγάλη ιδέα” για να βάλουν πάνω της χρήματα. 

Ανθρωποι που έχουν τριφτεί στη διαδικασία που ακολουθεί μια start up επιχείρηση προκειμένου να φτάσει στην λαμπρή ημέρα που θα έχει πείσει έναν επενδυτή να βάλει τα πρώτα “αρκετά χρήματα” που θα βοηθήσουν στην ταχύτερη ανάπτυξη και υλοποίηση της ιδέας και θα την εξελίξουν σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο που θα αποκτήσει πραγματική προοπτική να εξελιχθεί ταχύτατα σε κερδοφόρο επιχείρηση, μου εξηγούν ότι “όταν ξεκινάς μια start up που σχετίζεται με νέες τεχνολογίες είναι σαν να παίζεις λότο. Εχεις περίπου ίσες πιθανότητες να δεις την ιδέα σου να γίνεται επιτυχημένη επιχείρηση και έχεις ίσως λιγότερες πιθανότητες να σε δεις να βγαίνεις οικονομικά και επιχειρηματικά κερδισμένος από την ανάπτυξη και την γιγάντωσή της, αφού ελλοχεύει ο κίνδυνος προηγουμένως οι επενδυτές να σε έχουν περίπου εξαϋλώσει, συρρικνώνοντας το μετοχικό μερίδιό σου τόσο που τελικώς να μην κάνεις καν απόσβεση της πρώτης επένδυσης στην οποία έχεις προχωρήσει”. 

Με αυτά και άλλα στο μυαλό μου, μετά από μια εμπειρία της παρουσίας μου σε μια παρουσίαση μιας εκ των μεγαλύτερων εκθέσεων παγκοσμίως, στις οποίες εμφανίζονται τα start ups με την ελπίδα να πείσουν επενδυτή/επενδυτές, άρχισα να ψάχνω προκειμένου να συγκεντρώσω τα ελληνικά αθλητικά σημερινά startups. Σε αυτό το σημείωμα παραθέτω τις πιο αξιόλογες εκ των προσπαθειών που έχουν υποπέσει στην αντίληψή μου και σχετίζονται με νέες τεχνολογίες. Οχι μόνο προκειμένου να σας τις κάνω γνωστές, αλλά – κυρίως γι' αυτό – για να δείξω στους “πιτσιρικάδες” που διαβάζουν το blog μου ότι υπάρχει και αυτός ο δρόμος. 

Με είχε σοκάρει ο 16χρονος ανιψιός μου όταν τις προάλλες, σε μια συζήτηση, τον άκουσα να μου απαντά στην all time classic “τι σκοπεύεις να κάνεις όταν μεγαλώσεις;” ερώτηση ότι “θα ανακαλύψω το επόμενο facebook και θα πλουτίσω”. Ναι, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα τα καταφέρει, αλλά τούτο δεν σημαίνει ότι έχει κανείς το δικαίωμα να του απαγορεύσει να το ονειρεύεται και κυρίως το να καίει το μυαλό του σκεπτόμενος αν υπάρχει και ποιο είναι το κενό στην ελληνική/ευρωπαϊκή/παγκόσμια αγορά, και το ποια είναι η επόμενη καλή ιδέα που μπορεί να εξελιχθεί σε μια επιτυχημένη επιχείρηση. 


Το ChampionsID.com 


Ενα καλό παράδειγμα του δρόμου που παίρνει ένα start up όταν η ιδέα είναι καλή, είναι το ChampionsID.com. Τι είναι; Μας το εξηγεί ο Κωνσταντίνος Συνοδινός, που είχε την ιδέα: “Το ChampionsID.com είναι το πρώτο παγκόσμιο marketplace αθλητικού ταλέντου, ευκαιριών καριέρας και κατάλληλων διασυνδέσεων. 

Σκοπός μας είναι να εκδημοκρατικοποιήσουμε τον επαγγελματικό αθλητικό χώρο και να βοηθήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο να κυνηγήσει τα αθλητικά του όνειρα επί ίσοις όροις. 

Αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες και τα όνειρα εκατομμυρίων αθλητών και επαγγελματιών σε όλον τον κόσμο, η πλειοψηφία των οποίων δεν διαθέτουν τη δυνατότητα να δείξουν σε ευρύ κοινό τις ικανότητες τους, δημιουργήσαμε το πρώτο παγκόσμιο "one stop shop" για ολόκληρο το αθλητικό οικοσύστημα”. 

Τα πρώτα του βήματα είναι εξαιρετικά: “Η πλατφόρμα μας είναι live από τον Μάιο του 2015 και αριθμεί ήδη πάνω από 17.000 χρήστες, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκεται στις Η.Π.Α.”. Το ChampionsID.com βρέθηκε στα τέλη του περασμένου μήνα στο παγκόσμιο συνέδριο επιχειρηματικότητας (Global Summit of Entrepreneurship) στην Silicon Valley. Εχει ήδη κερδίσει σημαντικές διακρίσεις, που το έχουν βάλει σε μια ρότα για να φτάσει στα επόμενα στάδια χρηματοδότησης προκειμένου να μεγαλώσει και να γιγαντωθεί. 


To athlenda.com 


Μια παρόμοια με το championsID.com startup, με διαφορετική όμως στόχευση, είναι το athlenda.com, το οποίο λανσαρίστηκε πολύ πρόσφατα. Η βασική ιδέα, που είναι παρόμοια με την προηγούμενη, είναι να αποκτήσει κάθε νέο παιδί που κάνει αθλητισμό και επιθυμεί να δοκιμάσει την τύχη του στον πρωταθλητισμό ένα εργαλείο που θα το βοηθήσει να δείξει τις ικανότητές του στα μάτια των ειδικών. Ο νεαρός αθλητής φτιάχνει το προφίλ του, ποστάρει videos με τα καμώματά του και ζει με την προσδοκία να τον ανακαλύψουν μέσω του athlenda.com οι σκάουτερς, οι προπονητές, οι ατζέντηδες, οι σύλλογοι. Το πρώτο πεδίο στόχευσης του athlenda είναι το μπάσκετ, όπως κανείς αντιλαμβάνεται από το διαφημιστικό σποτ, αλλά η πλατφόρμα είναι ανοικτή και για αθλητές άλλων αθλημάτων. Το athlenda.com ανήκει στον Λάζαρο Παπαδόπουλο, τον Θοδωρή Παπαλουκά και τον Κώστα Παπανικολάου, έχει ήδη κερδίσει τις πρώτες του διακρίσεις και φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε linkedin για τους αθλητές παγκοσμίως. 


Το sportyverse.com 


Μια σχετικώς παρόμοιας φύσης πλατφόρμα, η οποία όμως δεν περιορίζεται στο sports management και έχει πολλές διαστάσεις sports social media είναι το sportyverse.com. Βρίσκεται πιο πίσω από τα προαναφερθέντα σε εξέλιξη, δηλαδή διανύει ακόμη το εμβρυακό στάδιο, αμέσως μετά την θερμοκοιτίδα, αλλά κανείς αντιλαμβάνεται με την πρώτη επίσκεψη ότι παρουσιάζει ενδιαφέρον, διότι δεν επιχειρεί μόνο να δικτυώσει τους επαγγελματίες αθλητές/προπονητές και το σύνολο των επαγγελματιών της αθλητικής αγοράς (γιατρούς, φυσικοθεραπευτές, διατροφολόγους, γυμναστές, προμηθευτές αθλητικού υλικού κλπ.) αλλά και το σύνολο των κόσμων των ερασιτεχνικών αθλημάτων αλλά και των παραολυμπιακών αθλημάτων. Η διαφορετική ιδέα του sportyverse είναι ότι επιχειρεί να φέρει σε επαφή αθλητές μοναχικών ή λιγότερο προβεβλημένων αθλημάτων προκειμένου να ανταλλάξουν εμπειρίες αλλά και να καταφέρουν να έρθουν κοντά και να συναντηθούν, την ίδια ώρα που λειτουργεί και ως εργαλείο επικοινωνίας για όλων των ειδών τους επαγγελματίες της αθλητικής αγοράς. Η sportyverse.com δεν είναι ελληνική εταιρεία, αλλά έχει Ελληνες ιδρυτές και μετόχους. Εχει ήδη κερδίσει τις πρώτες διακρίσεις και βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης προκειμένου να λάβει επιπλέον χρηματοδότηση προσελκύοντας επενδυτικό ενδιαφέρον. 


Το fundathlon.com 


Μια ακόμη εξαιρετική ιδέα, η οποία έχει επίσης καλές προοπτικές εξέλιξης είναι το fundathlon.com, το οποίο φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε πλατφόρμα crowdfunding για αθλητές, ομάδες και αθλητικούς οργανισμούς και έχει το όραμα να δώσει σε όλους τους αθλητές ένα εργαλείο που θα τους βοηθήσει να επιστρέψουν στην ρομαντική εποχή της χρηματοδότησης μέσω πολλών χορηγών. Είναι μια ιδέα που γεννήθηκε στο μυαλό ενός πρώην πρωταθλητή στο πόλο (με τη Βουλιαγμένη), του Μάκη Παπαδόπουλου και ξεκινάει από την Ελλάδα με εξωστρεφές επιχειρηματικό σχέδιο. Ο ιδρυτής του fundathlon.com περιοδεύει ήδη ανά την Ελλάδα ενημερώνοντας αθλητές, σωματεία και αθλητικούς οργανισμούς για την ιδέα του, ενώ στα άμεσα σχέδιά του είναι μια περιοδεία στη Βόρεια Αμερική και εν συνεχεία στην Ευρώπη. 


Οι Ελληνες που δεν απογοητεύονται 

Οι Ελληνες entrepreneurs επιχειρούν και στο αθλητικό πεδίο των new business. Κατεβάζουν ιδέες, τις κάνουν πλατφόρμες και ανοίγουν το χάρτη με τα συνέδρια, τους διαγωνισμούς και τις εκθέσεις για τις startups σε Ελλάδα και – κυρίως – Ευρώπη και ΗΠΑ προκειμένου να βρουν χρηματοδότηση για να στηρίξουν την εφαρμογή του επιχειρηματικού μοντέλου τους και να επιτύχουν τον ορισμό της startup επιχείρησης, δηλαδή να εξελιχθούν με ταχύτητα σε κερδοφόρες εταιρείες. Το Επιστημονικό Πάρκο Πατρών (www.psp.org.gr/) διοργάνωσε πολύ πρόσφατα τον έναν από τους οκτώ περιφερειακούς διαγωνισμούς εν όψει του διεθνή Startup διαγωνισμού “SportInnovation”, ο τελικός του οποίου θα πραγματοποιηθεί στο Ρίο της Βραζιλίας. 

Οι νικήτριες ομάδες του περιφερειακού διαγωνισμού θα συμμετάσχουν σε ένα εντατικό και ταχύρυθμο πρόγραμμα εκπαίδευσης (international acceleration and training program), και θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις καινοτομίες τους σε ένα ακροατήριο επενδυτών, επιταχυντών επιχειρήσεων, επιχειρηματιών και στελεχών αυτής της βιομηχανίας. Ο διαγωνισμός διεξάγεται συγχρόνως αυτή την εποχή σε 46 χώρες με τη συμμετοχή πανεπιστημίων, σχολείων και επιστημόνων - ερευνητών από όλο τον κόσμο. Στον ελληνικό διαγωνισμό, του οποίου τα αποτελέσματα δεν έχουν ανακοινωθεί, υπήρχαν περισσότερες από 12 συμμετοχές αθλητικών startups. Κάτι που σημαίνει ότι σύντομα θα ανακαλύψουμε κι άλλες προσπάθειες σαν αυτές που παρουσίασα παραπάνω. 

Σε σύντομο χρόνο θα παρουσιάσω κι άλλες καινοτόμες επιχειρηματικές προσπάθειες αθλητικής φύσης, τις οποίες ανακάλυψα κατά τη διάρκεια αυτής της μικρής έρευνας που έκανα για τα ελληνικά αθλητικά startups. Μέσα από αυτή τη διαδικασία έπιασα πολλές φορές τον εαυτό μου να καμαρώνει μπροστά στη διαπίστωση ότι Ελληνες καταφέρνουν να κρατούν το δηλητήριο της οικονομικής κρίσης μακριά από την καρδιά και το μυαλό και κάπως έτσι επιτυγχάνουν να αντιμετωπίζουν δημιουργικά την κρίση και να αντιλαμβάνονται τις ευκαιρίες που δημιουργεί η τεχνολογική εξέλιξη. Είναι Ελληνες που κυνηγούν το όνειρό τους, παρ' όλο που γνωρίζουν καλά ότι οι πιθανότητες επιτυχίας και γιγάντωσης ενός startup δεν ξεπερνούν το 1%. 

Οπως σημείωνα και στην προηγούμενη αναφορά μου, δεν βρήκα νόημα να επιχειρήσω αυτή τη μικρή έρευνα μόνο για να παρουσιάσω τις πιο αξιόλογες επιχειρηματικές προσπάθειες αλλά κυρίως για να τεκμηριώσω προς τους πιτσιρικάδες τον ισχυρισμό μου ότι υπάρχουν δρόμοι και προοπτικές, ότι έχει νόημα να ονειρεύονται και να σκέφτονται, να τολμούν και να επιχειρούν προκειμένου να υλοποιήσουν τα οράματά τους. Οπως καλά έχω διαπιστώσει, οι περισσότεροι νεαροί entrepreneurs δεν είναι πλούσιοι. Τολμούν με πείσμα, με τρέλα και πίστη στην καινοτομία και την επιχειρηματική αποτελεσματικότητα της ιδέας τους, και με πολλή δουλειά προκειμένου να κυνηγήσουν τις πιθανότητές τους. Και σε πείθουν ότι η ευκαιρία είναι εκεί έξω, αρκεί να την κυνηγήσεις, προκαλώντας την τύχη σου. 



Βασίλης Σαμπράκος





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου