Τετάρτη, 22 Απριλίου 2015

Οι Έλληνες "ψηφίζουν" online φαρμακεία & εκτοξεύουν το τζίρο τους


Σε υπολογίσιμη δύναμη εξελίσσεται η αγορά των online ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα, με τις ετήσιες πωλήσεις να ξεπερνούν πλέον τα 75 εκατ.ευρώ καθώς το 2014, 4 στους 10 online καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνουν πως αγόρασαν κάποιο προϊόν προσωπικής φροντίδας (π.χ. καλλυντικά) από εκεί, ενώ 3 στους 10 βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής.

Παρόλο που σε γενικές γραμμές, η συγκεκριμένη αγορά εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται "ανώριμη" σε επίπεδο Ελλάδας, καθώς το βασικό εργαλείο πώλησης είναι οι μεγάλες εκπτώσεις, οι μεγάλες πωλήσεις της σε συνδυασμό με τις τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην κερδοφορία των περισσότερων μη ηλεκτρονικών φαρμακείων.

Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί πως μεταξύ των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα διαμορφώνονται δύο αντίρροπες τάσεις. Από τη μία, τουλάχιστον το 25% των ελληνικών ηλεκτρονικών φαρμακείων λειτουργεί με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους καταναλωτές, εφάμιλλες αυτών που βρίσκονται σε κορυφαία γνωστά sites του εξωτερικού. Παράλληλα, όμως, για το 10%, υπάρχουν σοβαρά ερωτήματα νόμιμης λειτουργίας, αφού δίνουν πολύ λίγα τυπικά στοιχεία της επιχειρηματικής δραστηριότητας (π.χ. ΑΦΜ, διεύθυνση κλπ), ενώ το 15% έχουν σοβαρά θέματα λειτουργίας ως ηλεκτρονικά καταστήματα. Άρα το 25% των online φαρμακείων θα είχε σοβαρά προβλήματα σε περίπτωση ουσιαστικής αξιολόγησης/πιστοποίησης από σχετικό φορέα.

Σημειωτέον πως οι προϊοντικές κατηγορίες των καλλυντικών και των βιταμινών, παρ’ ότι εμφανίστηκαν πολύ πρόσφατα, είναι μεταξύ των 15 μεγάλων κατηγοριών για online αγορές στην Ελλάδα, όσον αφορά την συχνότητα αγοράς. Μάλιστα η κατηγορία βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής είναι μεταξύ των πέντε κατηγοριών με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη το 2014 σε σχέση με το 2013.


Γιατί οι Έλληνες προτιμούν τα online φαρμακεία; 

Αν και οι τιμές και οι προσφορές παίζουν ένα σημαντικό ρόλο, καθώς ήταν μέχρι τώρα το κύριο εργαλείο προώθησης, σταδιακά στους βασικούς λόγους για τους οποίους οι Έλληνες επιλέγουν ένα online φαρμακείο, αρχίζουν να εμφανίζονται και λόγοι όπως η παράδοση, στην οποία δίνει πλέον σημασία το 28% των καταναλωτών, η ταχύτητα και η εξυπηρέτηση(22%), η ευκολία εύρεσης προϊόντων (21%) και η σωστή πληροφόρηση (10%).

Έτερος λόγος είναι ότι τα ελληνικά ηλεκτρονικά φαρμακεία δίνουν μεγάλη έμφαση στην εξυπηρέτηση και στην υποστήριξη μετά την πώληση, αφού το 50% κάνουν αποστολές στο εξωτερικό, ενώ 1/5 εξυπηρετούν άμεσα τον πελάτη από απόσταση (π.χ. άμεση τηλεφωνική επαφή).

Τα δε προϊόντα, τα οποία πωλούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως αναμενόταν, αφορούν, κυρίως, συμπληρώματα διατροφής, καλλυντικά φυτικής προέλευσης και λιγότερα ομοιοπαθητικά. Όπως και στην συντριπτική πλειοψηφία των ηλεκτρονικών καταστημάτων, η έμφαση δίνεται σε επώνυμα προϊόντα τα οποία είναι ιδιαίτερα γνωστά στο ευρύ κοινό.


Τα online φαρμακεία συμβάλλουν στην ψηφιακή "ωρίμανση" των καταναλωτών

Πέρα από τις μεγάλες εκπτώσεις στις τιμές (που ήδη αποδεικνύεται ιδιαίτερα προβληματικό για την κερδοφόρα αλλά και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών), ήδη καταγράφονται σταδιακά τρεις νέες τάσεις, που ήδη είναι γνωστές σε πιο ώριμες ηλεκτρονικές αγορές άλλων προϊόντων. Οι νέες αυτές τάσεις, που δημιουργούν την αναγκαία στις αγορές από το Διαδίκτυο, εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αφορούν:
περισσότερες εξατομικευμένες υπηρεσίες (π.χ. έλεγχος παραγγελίας),
περισσότερη εξατομικευμένη πληροφόρηση και
περισσότερο “engagement” των online αγοραστών.

Άλλη τάση είναι η ψηφιακή συνεργασία των online φαρμακείων με τους επώνυμους προμηθευτές, μέσω κοινής διαδικτυακής καμπάνιας, η από κοινού αξιοποίηση των στοιχείων ψηφιακών επισκεπτών, η συνεργασία στη διαχείριση blogs και άλλων προχωρημένων κοινωνικών δικτύων. Αυτό ελαχιστοποιεί υψηλά κόστη της ψηφιακής προώθησης και βασίζεται στην καλή συνεργασία, που υπάρχει μεταξύ των φαρμακείων και των επώνυμων brands.

Η τρίτη τάση συνδέεται με την έξυπνη αξιοποίηση του καλά οργανωμένου φυσικού φαρμακείου στο πλαίσιο της πολυκαναλικής (multi-channel) και πανκαναλικής (omni-channel) συμπεριφοράς των Ελλήνων online αγοραστών. Άρα χρήση του διαδικτύου για την προσέλκυση των πολιτών στο καλά οργανωμένο φυσικό φαρμακείο, μέσα από τα sites των προμηθευτών ή/και στα πλαίσια κοινών προωθητικών ενεργειών.

- Τα παραπάνω στοιχεία αποτυπώνονται σε έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία ανέλυσε 210 ηλεκτρονικά φαρμακεία (από τα 750 που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα).





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου