Δευτέρα 23 Μαρτίου 2015

Στην καρδιά της διεθνούς καινοτομίας ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις

                              Το περίπτερο του International Accelerator με τις ελληνικές συμμετοχές στο SXSW

 Στους διαδρόμους του διεθνούς φεστιβάλ South by Southwest (SXSW) που ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες στο Οστιν του Τέξας μπορεί κανείς να βρει σχεδόν τα πάντα: εδώ συγκεντρώνονται κάθε χρόνο σημαντικά ονόματα της μουσικής βιομηχανίας, σκηνοθέτες που παρουσιάζουν ταινίες και ντοκιμαντέρ, αλλά και οι κυριότεροι εκπρόσωποι εταιρειών νέων μέσων και τεχνολογιών. Εδώ γίνεται μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις νεοφυών επιχειρήσεων από ολόκληρο τον κόσμο και εδώ πρωτοέγιναν γνωστά πριν από μερικά χρόνια διάσημα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Twitter και το Foursquare. Στις αίθουσες 3 και 4 του συνεδριακού κέντρου είναι στημένα εκατοντάδες περίπτερα, που αναμένουν καθημερινά angels (αγγέλους) –όπως αποκαλούν μεταξύ τους οι επιχειρηματίες νεοφυών επιχειρήσεων τους ενδιαφερόμενους επενδυτές– είτε εκπροσώπους funds είτε απλώς ενδιαφερόμενους πελάτες για τα κάθε είδους προϊόντα τους.

Κάτι ανάλογο έκανε αυτή την εβδομάδα και ο 36χρονος Κέβιν Μίλερ, καθώς εξηγούσε ότι το λογισμικό της εταιρείας του μπορεί να μάθει στον καθένα να κατασκευάζει εύκολα εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα. Απέναντί του στεκόταν ένας 40χρονος Τεξανός. Η συζήτηση των δύο ανδρών φαινόταν επίσημη και άκρως επαγγελματική. Με μία ίσως εξαίρεση: απέναντι από το αυστηρό γκρίζο παντελόνι του Αμερικανού, ο Μίλερ στεκόταν φορώντας μαύρα δετά παπούτσια, λευκές κάλτσες μέχρι το γόνατο και ένα παραδοσιακό σκωτσέζικο κιλτ. «Οτιδήποτε για να τραβήξω την προσοχή τους», θα εξηγήσει αργότερα στην «Κ» ο 36χρονος που βρέθηκε εδώ από το Εδιμβούργο για να πείσει έναν-έναν τους πιθανούς ενδιαφερομένους.

Το κόστος για τη συμμετοχή του Μίλερ στην έκθεση, μέρος των ταξιδιωτικών εξόδων για εκείνον αλλά και για άλλους περίπου 50 νέους επιχειρηματίες ανέλαβε ο Οργανισμός Εμπορίου και Επενδύσεων της Μ. Βρετανίας (UK Trade & Investment). Το ίδιο συνέβη και με το κόστος δεκάδων χιλιάδων ευρώ για το περίπτερο στο οποίο εκθέτουν, το οποίο φέρει τα χρώματα της βρετανικής σημαίας. «Πιθανότατα δεν θα βρισκόμουν εδώ διαφορετικά», εξηγεί ο 36χρονος επιχειρηματίας.

Κάτι αντίστοιχο κάνουν και τα περίπτερα του Ομοσπονδιακού υπουργείου Οικονομικών Υποθέσεων και Ενέργειας της Γερμανίας, του υπουργείου Οικονομικών του Μεξικού και πολλών άλλων χωρών που βρέθηκαν να προωθούν τις νεοφυείς επιχειρήσεις τους στο SXSW. «Αυτές είναι χώρες που έρχονται τα τελευταία 10-15 χρόνια στο φεστιβάλ, καθώς αναγνωρίζουν την ευκαιρία», εξηγεί στην «Κ» ο ομογενής Αγγελος Αγγέλου, που έπειτα από 11 χρόνια στο Εμπορικό Επιμελητήριο του Τέξας και παρά την επιτυχημένη πορεία του ως συμβούλου εδώ και αρκετό καιρό ασχολείται ενεργά με την πρόοδο νέων επιχειρηματιών που προέρχονται από την Ελλάδα μέσω του οργανισμού International Accelerator.

«Ο καλύτερος τρόπος για να βοηθηθεί η Ελλάδα είναι να δοθεί μια ελπίδα και μια ευκαιρία σε νέους ανθρώπους με καλές ιδέες», εξηγεί, υπογραμμίζοντας ότι η ευκαιρία δεν περιορίζεται μόνο στην πρόοδο νεοφυών ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και στην προσέλκυση τέτοιων εταιρειών από άλλες χώρες. Ο ίδιος δίνει ως παράδειγμα το Οστιν, το οποίο έχει γίνει τα τελευταία χρόνια πόλος έλξης για επιχειρηματίες από ολόκληρο τον κόσμο, ενώ βρίσκεται κάθε χρόνο σταθερά στη λίστα με τις δέκα κορυφαίες πόλεις της Αμερικής από πλευράς ανάπτυξης. Οταν ερωτάται, ως αρχιτέκτονας αυτής της μεταμόρφωσης του Οστιν, για το αν διαπιστώνει από τις επαφές του κάποια ανάλογη πρόθεση από την Ελλάδα, χαμογελάει και δηλώνει απογοητευμένος:

«Σαράντα χρόνια ζω εδώ και βλέπω πάντα τους Ελληνες (πολιτικούς) να ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη, να συναντούν άλλους Ελληνες και να επιστρέφουν στην πατρίδα. Δεν είχαμε ποτέ το υλικό και την αυτοπεποίθηση να απευθυνθούμε στην αμερικανική αγορά».


Επενδυτικό ενδιαφέρον

«Πολλές από τις ελληνικές εταιρείες έχουν ήδη ραντεβού με επενδυτές», εκμυστηρεύεται στην «Κ» ο κ. Αγγέλου, που πρόθεσή του είναι την επόμενη χρονιά να φέρει πολύ περισσότερες νεοφυείς επιχειρήσεις από την Αθήνα στο διεθνές φεστιβάλ SXSW. Τις ημέρες που κράτησε η έκθεση, ο ίδιος βρισκόταν τις περισσότερες ώρες στο συνεδριακό κέντρο του Οστιν προσπαθώντας, είτε με τις γνωριμίες του είτε απλώς με την πειθώ του, να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες στο περίπτερο του International Accelerator, που μετατράπηκε de facto σε «ελληνικό περίπτερο». Η πίστη του, άλλωστε, στην ελπίδα που αντιπροσωπεύουν οι νεοφυείς εταιρείες για την Ελλάδα είναι δεδομένη. «Κάθε φορά που βλέπω νέους Ελληνες επιχειρηματίες να προσπαθούν θυμάμαι τα πρώτα μου βήματα», λέει. «Εγώ σίγουρα δεν ήμουν επιχειρηματίας όταν έφυγα από την Ελλάδα στα 17 μου. Αν τα κατάφερα εγώ, σίγουρα μπορούν και αυτοί».

«Παρών» στο Οστιν με... ιδιωτική πρωτοβουλία

«Ενδιαφέρεστε για παιχνίδια, φτιάχνουμε ένα παιχνίδι για την αρχαία Αθήνα», λέει η Λήδα Μαντζουράνη σε έναν από τους επισκέπτες της έκθεσης νεοφυών επιχειρήσεων του διεθνούς φεστιβάλ SXSW. Στα χέρια κρατάει ένα τάμπλετ και ένα ζευγάρι ακουστικά, τα οποία προτάσσει στον επισκέπτη ζητώντας του να τα φορέσει. Ο Βραζιλιάνος επισκέπτης, που στη συνέχεια θα αποδειχθεί ειδικός στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φαίνεται αρχικώς να αιφνιδιάζεται από την αρχαιοελληνικής έμπνευσης μουσική με τα πνευστά που συνοδεύει τη γραφιστική αναπαράσταση της Αθήνας του 5ου αι. π.Χ. στην οθόνη, αλλά σχεδόν αμέσως δηλώνει τον ενθουσιασμό του για το ηλεκτρονικό παιχνίδι που αναπτύσσει η νεοσύστατη εταιρεία Culturplay, την οποία εκπροσωπεί στην έκθεση η κ. Μαντζουράνη.

Δείτε την παρουσίαση του Athens 5th Century της Culturplay:



Η συμμετοχή της Culturplay στο SXSW δεν κατέστη δυνατή χάρη στην προσπάθεια κάποιου κρατικού υπουργείου ή οργανισμού, όπως έγινε με τον Κέβιν Μίλερ.

Αντιθέτως, η κ. Μαντζουράνη βρέθηκε στο Οστιν χάρη στην πρωτοβουλία της διπλωματικής αποστολής των ΗΠΑ στην Αθήνα, που επέλεξε να βοηθήσει τέσσερις νέους επιχειρηματίες και δημιουργούς για να ταξιδέψουν στο SXSW και να έρθουν έτσι σε επαφή με τις τελευταίες τάσεις στους τομείς τους, να συναντηθούν με πιθανούς χρηματοδότες ή συνεργάτες στην Αμερική.

Τη δυνατότητα αυτή, βεβαίως, ενίσχυσε κατά πολύ και η ευκαιρία της Culturplay να παρουσιάσει τη δουλειά της στο περίπτερο της έκθεσης, το οποίο της εξασφάλισε η γνωστή προσπάθεια επιχειρηματιών της διασποράς, η «Ελληνική Πρωτοβουλία» (Hellenic Initiative). Μαζί με τον International Accelerator του κ. Αγγέλου και σε συνεργασία με το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ACEin), η «Ελληνική Πρωτοβουλία» συνέβαλε οικονομικά στην παρουσία –για πρώτη φορά– πάνω από 20 νεοφυών επιχειρήσεων και των τριάντα εκπροσώπων τους στο διεθνές φεστιβάλ του Οστιν.

«Προσπαθούμε να βοηθάμε συστηματικά», λέει στην «Κ» ο Executive Director της Ελληνικής Πρωτοβουλίας Μαρκ Αρεϊ, που βρέθηκε στο Τέξας για μερικές ώρες, ώστε να γνωρίσει του νέους Ελληνες επιχειρηματίες από κοντά. «Ηταν από τις πιο εξαιρετικές ώρες που έχω περάσει εδώ και καιρό. Ο ενθουσιασμός τους, η ενέργειά τους είναι κολλητική. Είναι η επόμενη γενιά και επιφυλάσσουν ένα εξαιρετικά φωτεινό μέλλον για την Ελλάδα», εξηγεί. Και η πραγματικότητα μάλλον πρόκειται σύντομα να τον επιβεβαιώσει, καθώς πολλές από τις επαφές που έγιναν την εβδομάδα που πέρασε φαίνεται ότι θα οδηγήσουν κάποιους από τους νέους Ελληνες επιχειρηματίες στα επιθυμητά αποτελέσματα.




ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ





ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου