Συνέντευξη απο Στέλιο Ντότσια, Δ/ντη Globaltraining
Πόσο άλλαξε η κρίση τις προτιμήσεις των νέων σήμερα αναφορικά με την κατεύθυνση των σπουδών τους και την επαγγελματική τους κατάρτιση εν γένει;
Στην Ελλάδα πραγματοποιούνται τεράστιες αλλαγές στην αγορά εργασίας, αφού οι μεγάλες ελληνικές, αλλά και οι πολυεθνικές επιχειρήσεις έχουν σήμερα μεγαλύτερες απαιτήσεις από τα στελέχη τους, σε σχέση με τις δεκαετίες του 1980 και 1990. Σε αυτό το πλαίσιο, παρατηρούμε ότι οι επαγγελματικοί τίτλοι σε αντικείμενα όπως η λογιστική (ACCA), τα χρηματοοικονομικά (CFA), ο εσωτερικός έλεγχος (CIA) και οι δημόσιες σχέσεις (CIRP) παίρνουν τη σκυτάλη από τα ακαδημαϊκά μεταπτυχιακά (π.χ. MBA, MSc), με δεδομένο ότι οι εταιρείες ζητούν πλέον συνδυασμό θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων, καθώς και εξειδίκευση. Οι νέοι ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα, αναθεωρώντας τη στάση τους απέναντι στις σπουδές τους. Είναι κοινό μυστικό ότι, δυστυχώς, η διαδικασία εισαγωγής στα ελληνικά πανεπιστήμια, και πολλές φορές η οικογενειακή πίεση, εγκλωβίζουν τους υποψηφίους σε σχολές που δεν ήταν ανάμεσα στις πρώτες προτιμήσεις τους και σε επαγγέλματα που δεν τους ταιριάζουν. Το να σπουδάσει λοιπόν κάποιος επειδή το εκπαιδευτικό ίδρυμα δίνει αναβολή από το στρατό, επειδή το πρόγραμμα θεωρείται «εύκολο» ή επειδή ο τίτλος αναγνωρίζεται από το δημόσιο, δεν αποτελεί πια κριτήριο επιλογής. Οι νέοι σήμερα κάνουν συνειδητές και υπεύθυνες επιλογές για το επαγγελματικό τους μέλλον, εξετάζοντας αναλυτικά το κύρος του ιδρύματος που χορηγεί τον εκάστοτε επαγγελματικό τίτλο, το είδος των πτυχίων που αυτό απονέμει και τη δυνατότητα αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων που του παρέχει ο κάθε τίτλος, σε συνδυασμό με τις τάσεις της αγοράς και τις δεξιότητες τους.
Ποια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα προσδίδει στον κάτοχό του ένας επαγγελματικός τίτλος;
Οι επαγγελματικοί τίτλοι είναι πτυχία πιστοποίησης μεταπτυχιακού επιπέδου σε συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους οι οποίοι απονέμονται από παγκοσμίως αναγνωρισμένα σώματα και ενώσεις και απαιτούν α) την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών με καλή επίδοση στις εξετάσεις, β) τη συμπλήρωση σχετικής προϋπηρεσίας (από 2 έως 3 έτη τουλάχιστον) και γ) τη δια βίου εκπαίδευση για τη διατήρηση του τίτλου. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι εξετάσεις των επαγγελματικών σωμάτων διεξάγονται την ίδια ημέρα, για όλους τους υποψήφιους, σε παγκόσμιο επίπεδο. Ούτως ειπείν, οι επαγγελματικοί τίτλοι χαίρουν παγκόσμιας αναγνώρισης, καθώς η αξιοπιστία τους δεν επηρεάζεται από το πρόγραμμα σπουδών ή τη φήμη του εκάστοτε εκπαιδευτικού ιδρύματος.
Ποια είναι η στάση των εργοδοτών απέναντι στους κατόχους επαγγελματικών τίτλων;
Οι υπεύθυνοι ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων, σε ολοένα και περισσότερους κλάδους, αναζητούν άτομα με επαγγελματικούς τίτλους σπουδών, είτε ως εναλλακτικό προσόν έναντι ενός ακαδημαϊκού τίτλου, είτε ως επιπρόσθετο προσόν. Η εξέλιξη αυτή είναι μάλλον εύλογη, καθώς η ιδιότητα του μέλους (membership) σε κάποιο επαγγελματικό σώμα (ACCA, ACA, CFA, CIA, CIPR, CIMκ.α.) εξασφαλίζει στους εργοδότες ότι ο υποψήφιος όχι μόνο διαθέτει εξειδικευμένες γνώσεις, αλλά και ότι η επαγγελματική του συμπεριφορά διέπεται από αυστηρούς κώδικες δεοντολογίας, που θεσπίζονται σε παγκόσμιο επίπεδο. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, εκτός από τις τεχνικές δεξιότητες, οι επιχειρήσεις σήμερα δίνουν τεράστια σημασία στο επαγγελματικό ήθος του κάθε εργαζόμενου. Σε αυτό το πλαίσιο, θα ήθελα να επισημάνω ότι η απόκτηση ενός επαγγελματικού τίτλου καταδεικνύει και μια ακόμα διάσταση της προσωπικότητας του υποψήφιου στελέχους: φανερώνει έναν άνθρωπο αφοσιωμένο στη δια βίου εκπαίδευση και στη συνεχή ανάπτυξη, κάτι που οι επιχειρήσεις διαχρονικά αναζητούν, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη το ότι, ακόμα και σε περιόδους κρίσης, οι κάτοχοι επαγγελματικών τίτλων βρίσκουν πιο εύκολα δουλειά, με καλύτερους όρους και ανελίσσονται γρηγορότερα, καθώς διαφοροποιούνται ανάμεσα σε εκατοντάδες βιογραφικά με μεταπτυχιακό τίτλο. Μάλιστα, ορισμένοι εργοδότες συνδέουν την επαγγελματική ανέλιξη των υπαλλήλων τους με την κατάκτηση ενός επαγγελματικού τίτλου και για αυτό το λόγο τους παρέχουν πλήρη στήριξη στους σπουδαστές μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος τους (οικονομική επιδότηση και παροχή εκπαιδευτικών αδειών).
Δεδομένου του παγκόσμιου χαρακτήρα των εξετάσεων για την απόκτηση ενός επαγγελματικού τίτλου, μπορείτε να σχολιάσετε το επίπεδο των ελλήνων σπουδαστών σε σχέση με τους «ομολόγους» τους στη διεθνή αγορά;
Οι Έλληνες υποψήφιοι επιτυγχάνουν εξαιρετικές επιδόσεις στις παγκόσμιες εξετάσεις των επαγγελματικών τίτλων. Ενδεικτικά αναφέρω τις εξετάσεις του ACCA, όπου ανάμεσα σε 400,000 υποψηφίους από όλο τον κόσμο, υπάρχουν έλληνες υποψήφιοι στην πρώτη δεκάδα για όλα τα μαθήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου